جدیدترین رتبهبندی دانشگاههای جهان در سال ۲۰۱۳
موسسه آموزشی «تایمز هایر اجوکیشن» در گزارش جدیدی منتشر کرد که بر اساس رتبهبندی جدید شانگهای در سال ۲۰۱۳ میلادی از دو کشور آمریکا و انگلیس تعداد کمتری دانشگاه در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان به چشم میخورند در حالی که کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی عملکرد نسبتا بهتری نسبت به سالهای قبل داشتهاند.
به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رتبهبندی دانشگاههای جهان که هر سال از سوی دانشگاه «جیاتانگ شانگهای» منتشر میشود، امسال شواهدی از حضور پررنگتر دانشگاههای آسیایی نسبت با سالهای گذشته در این فهرست بینالمللی به چشم میخورد اما با این حال کارشناسان موسسه آموزشی «تایمز هایر اجوکیشن» معتقدند که دانشگاههای آسیایی برای دستیابی به رتبههای بالاتر باید قویتر عمل کنند.
بر اساس رتبهبندی جدید، امسال «موسسه فناوری زوریخ» سوئیس جای دانشگاه توکیو را در رتبه بیستم گرفت و به این ترتیب دانشگاههای آسیایی نتوانستند در ۲۰ رتبه نخست این جدول حضور پیدا کنند.
اما از سوی دیگر ۲۸ دانشگاه چینی، ۹ دانشگاه تایوانی، پنج دانشگاه هنگکنگی، دو دانشگاه سنگاپوری و یک دانشگاه هندی و یک دانشگاه مالزیایی جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان در این ردهبندی قرار گرفتهاند.
کره جنوبی نیز با حضور ۱۱ دانشگاه در مقایسه با سال ۲۰۱۲ میلادی یک دانشگاه بیشتر در این فهرست دارد اما از تعداد دانشگاههای ژاپنی در مقایسه با سال قبل با غیبت یک دانشگاه، کاسته شده است.
همچنین از آسیا فقط یک دانشگاه در میان ۱۰۰ دانشگاه اول جهان کسب رتبه کرده که این رتبه نیز متعلق به ژاپن است.
اما جایگاه ۱۰ دانشگاه برتر در این ردهبندی با سال گذشته تغییر چندانی نداشته به این ترتیب که دانشگاه هاروارد هنوز در صدر این فهرست است و پس از آن دانشگاههای استنفورد آمریکا، دانشگاه کالیفرنیا، موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه کمبریج انگلیس به ترتیب رتبههای دوم تا پنجم را کسب کردند.
به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی تایمز هایر اجوکیشن، آمریکا در رتبهبندی امسال ۱۴۹ دانشگاه در میان ۵۰۰ دانشگاه اول و ۵۲ دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه اول جهان دارد که در مقایسه با سال گذشته تعداد دانشگاههای این کشور در میان ۱۰۰ دانشگاه اول دنیا کمتر شده است.
این فهرست بر اساس سنجشهای پژوهشمحور تهیه میشود و زودتر از رتبهبندی دانشگاهی تایمز هایر انتشار یافته که قرار است در سوم ماه اکتبر سال جاری میلادی (۲۰۱۳) در «اجلاس جهانی آکادمیک» ارائه شود.