ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

روند رسیدگی ناجا به پرونده‌های تجاوز به عنف

در . ارسال به گوناگون

براساس آمارها، نرخ وقوع جرایم جنسی در کشور در پنج ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود چهار درصد کاهش داشته است. گرچه بر اساس اعلام پلیس آگاهی ناجا میزان وقوع جرایم جنسی در کشور کم است اما باید توجه داشت که این جرم در ردیف جرایم دارای آمار پنهان است.
سکانس اول:
مرجان، 26 ساله از طریق چت‌روم با شخصی که خود را حمید معرفی می‌کرد آشنا شد. گفتگوهای آنها از طریق اینترنت و چت‌روم‌ها ادامه داشت تا اینکه حمید اصرار کرد مرجان را ملاقات کند؛ اما مرجان قبول نمی‌کرد. حمید با طرح این ادعا که دانشجوی رشته مهندسی است و در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کند و قصد ازدواج یا یک دختر «آفتاب مهتاب ندیده» را دارد سرانجام اعتماد وی را جلب و او را متقاعد به ملاقات حضوری کرد.
ساعت 7 بعدازظهر یکی از روزهای پایانی تابستان هر دو در محل قرار حاضر شدند. حمید با خودرویی به محل آمده بود و پیشنهاد کرد که با هم به خانه اوبروند تا مادر و خواهرش با وی آشنا شوند. حمید با این بهانه مرجان را سوار خودرو کرد و با برنامه‌ریزی قبلی او را به محلی خلوت کشاند و با تهدید چاقو پس از اینکه نیت شیطانی خود را عملی کرد، گوشی تلفن‌همراه او را نیز گرفت و تمام عکس‌های خانوادگی، شماره تلفن‌ها و اطلاعات شخصی او را با بلوتوث به گوشی خود منتقل کرد.
داستان مشخص بود. مرجان از سوی فردی که تصور می‌کرد با اسبَ‌سفید به سراغش آمده و می‌خواهد با او ازدواج کند فریب خورده و مورد سوءاستفاده قرار گرفته، نمی‌دانست باید چه کار کند؛ با اینکه سنی از او گذشته بود اما حس می‌کرد مثل یک کودک فریب خورده است؛ شرم و ترس از آبروریزی مانع این بود که این خاطره تلخ را به فردی بگوید یا درخواست کمک کند. او دیگر از رایانه و اینترنت بدش می‌آمد و سراغ آنها نمی‌رفت اما دو روز بیشتر نگذشته بود که با تماس تلفنی حمید متوجه شد که این ماجرا تمام نشده و این رشته سر دراز دارد! در این تماس حمید او را تهدید کرد که باید به خواسته‌های وی تن دهد و گرنه عکس‌های خصوصی او را منتشر خواهد کرد و موضوع را به پدر و مادر او اطلاع خواهد داد. مرجان خیلی سعی کرد که با التماس و خواهش حمید را از این کار منصرف کند اما فایده‌ای نداشت.
مرجان حال همیشگی را نداشت و همین موضوع سبب شد که مادر وی کنکاش کند و سرانجام از آنچه اتفاق افتاده بود آگاه شود. مرجان و خانواده‌اش شکایت کردند و حمید شناسایی و دستگیر شد و در تحقیقات پلیس مشخص شد که متهم دستگیرشده فردی است که سابقه کیفری دارد و قبلا نیز به همین شیوه دخترانی را اغفال و مورد سوء استفاده قرار داده است.
سکانس دوم:
ماجرای حادثه‌ای که برای «زیبا» 16 ساله روی داد از همین دست است. «زیبا» در مسیر مدرسه با «علی» آشنا شده بود و آنها در رویاهای کودکانه خود بهشتی را تصور می‌کردند که قرار است در آن زندگی کنند . یک شب «زیبا» با پدرش بحث و جدل کرد و به امید ماندن نزد «علی»، پنهانی خانه را ترک کرد. «علی» او را ترغیب کرد که به خانه‌شان برگردد اما گوش «زیبا» شنوای این نصیحت‌ها نبود. او به پارک رفت و زمانی که در آنجا سرگردان بود یک نفر به او مراجعه و با معرفی خود به عنوان یک «آدم خیر» از او خواست که به منزل او بروند. «زیبا» از سوی آن فرد به ظاهر خیر و دو نفر از دوستان وی مورد سوءاستفاده و تعرض قرار گرفت.«زیبا» موفق شد از آن خانه فرار کند و به منزل برگردد و با اطلاع دادن موضوع به پلیس، هر سه نفر شناسایی و دستگیر شدند.
به یقین می‌توان گفت حوادث مشابه دیگری روی داده است که پرونده آنها روی میز کارآگاهان قراردارد و تحت رسیدگی است و حتی ممکن است بعضی از قربانیان نیز جرات طرح شکایت را نداشته باشند و راز این رفتارهای پست و شیطانی را با خود داشته و ترس از افشای آن برای همیشه در زندگی آنها سایه‌افکنده باشد.
به گزارش خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا )، این دو حادثه نمونه‌ای واقعی، از ده‌ها حادثه مشابه است که ممکن است در زندگی روزمره برای امثال «مرجان‌ها» و «زیباها» روی دهد و دختری معصوم، فریب چهره زیبا یا زبان‌خوش مردی هوسران را بخورد و به خاطر این فریب عمری را با تاسف و ترس سپری کند و در این میان هستند، تعدادی از زنان و دخترانی که قربانی مکر و هوسرانی شده‌اند با ترس از آبروریزی یا هراس از اینکه خودشان در معرض اتهام قرار گیرند پای در راه احقاق حق قانونی نمی گذارند اما سرهنگ هادی مصطفایی، معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا درگفت‌و گو با ایسنا معتقد است این شیوه مشکلی را از قربانی حل نمی‌کند و فرصتی هم برای مجرم است که افراد معصوم و بی‌گناه دیگری را قربانی پستی‌ها و اعمال مجرمانه خود سازد.
وی با ذکر این موضوع که اطلاعات پرونده و هویت قربانیان نزد پلیس محفوظ است و تحقیق از قربانیان نیز توسط پلیس زن صورت می‌گیرد، توصیه کرد اگر خدای ناکرده چنانچه فردی در شرایط مشابه گرفتار شود، بهتر است برابر روال قانونی اقدام کند.
مصطفایی معتقد است که هر پرونده تجاوز از ابعاد مختلف قابل بررسی است و معمولا علل متعددی در شکل‌گیری یک حادثه دخیل است و در این موضوع می‌توان به نقش والدین، نحوه تعلیم و تربیت، دوستان، محیط و اطرافیان، میزان علم، آگاهی و عقلانیت، شخصیت و منطقی‌بودن فرد اشاره کرد.
معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا افزود: بعضی اوقات ساده‌انگاری‌ها، بی‌توجهی به عواقب رفتار و بعضی رفتارهای احساسی و غیرعقلانی سرآغاز شکل‌گیری روابطی است که سرانجام تلخی را رقم می‌زند. متاسفانه این نوع از رفتارها مختص نوجوانان و جوانان نیست و گاهی از سوی افراد بزرگسال نیز مشاهده شده که به فروپاشی کانون گرم خانواده یا تاثیرهای مخرب دیگر منتهی شده است.
مصطفایی ادامه داد: حس احتیاط و پرهیز از عرصه و موقعیت‌های خطر حسی است که از کودکی در فرد وجود دارد و او را از گزندهای احتمالی حفظ می‌کند اما این حس به مرور زمان و با رشد عقلانی فرد تقویت می‌شود و به میزان رشد و بالندگی فرد می‌توان به وی اعتماد کرد و آزادی و اختیار انتخاب و تصمیم‌گیری داد. اگر والدین یک کودک دو یا سه ساله به او اجازه نمی‌دهند برای خرید بیرون برود به این علت است که می‌دانند او قادر به تشخیص خوب، بد، سود و زیان یک معامله نیست و توان فهم و محاسبه در مورد مبادله پول و کالا ندارد.
معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا که تجربه زیادی در بررسی پرونده‌های جنایی دارد معتقد است بسیاری از اوقات منشا و ابتدای شکل‌گیری یک جرم جنایی نیت، تصمیم و برنامه‌ریزی قبلی نبوده و رفتارهای غیراصولی و بعضا پنهانی ساده در کنار زودباوری و ناتوانی در تشخیص صحیح عواقب کار موجب وقوع جرم شده و افراد در گروه‌های سنی مختلف و متناسب با شرایط خود ممکن است در معرض جرم قرار داشته باشند و یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر دختران نوجوان هستند که به لحاظ شرایط سنی و روحیه احساسی و شرایط دیگر نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتری از سوی والدین، مربیان تربیتی و آموزشی دارند.
بر اساس اعلام پلیس آگاهی ناجا، نرخ وقوع جرائم جنسی در کشور کمتر از یک به ازای هر یکصد هزار تن در سال است و در پنج ماهه اول امسال نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود چهار درصد کاهش دارد و همان‌گونه که مشاهده می‌شود بر اساس نرخ محاسبه شده، خوشبختانه میزان وقوع جرائم جنسی در کشور ما کم است اما باید توجه داشته باشید که این جرم در ردیف جرائمی است که آمار پنهان نیز دارد، بگونه‌ای که عده‌ای از قربانیان به دلایل مختلف ممکن است موضوع را به پلیس گزارش نکرده‌اند و در زمینه کشف تجاوز و جرائم جنسی آن گونه که معاون مبارزه با جرایم جنایی ناجا عنوان داشت، تلاش و کوشش کارکنان بر کشف صد درصدی است اما بیش از 95 درصد محقق شده است.
پلیس به منظور ارزیابی صحیح از وضعیت و امکان ارائه تحلیل و راه کارهایی برای پیشگیری از وقوع، تمامی موارد منعکس شده را ثبت و به طور دقیق پیگیری می‌کند و ممکن است بعضی از موارد اعلامی در حدی باشد که ظاهرا کم اهمیت به نظر آید اما باز هم در آمار لحاظ می‌شود اما در مجموع برابر آمارها حدود 47 درصد شکایت‌های مطرح شده سال گذشته در این زمینه مربوط به افراد مونث است و از نظر ترکیب سنی، حدود 25 درصد از قربانیان سوءاستفاده‌های جنسی کمتر از 15 سال سن دارند و در مورد بررسی تفاوت آمار وقوع در فصول مختلف سال نیز، آمار وقوع در نیمه اول سال کمی بیشتر است.

سرنوشت متجاوزانی که فیلم و عکس می‌گیرند؛ چه می‌شود؟

متاسفانه تهیه فیلم یا عکس از رفتار منکراتی یا از قربانی در موقعیت نامناسب شیوه‌ای است که در پرونده‌ها مشاهده شده و مجرمان با این شیوه و تهدید قربانی به انتشار، بر ادامه سوءاستفاده یا جلوگیری از طرح شکایت اصرار می‌کنند که توصیه‌ای که می‌توان به قربانیان احتمالی این قبیل جرم کرد این است که اگر فیلم یا عکسی در اختیار مجرم است و وی با این وسیله تهدید و اخاذی می‌کند؛ تسلیم‌شدن در قبال خواسته‌ها مانند یک بردگی همیشگی است و توصیه می‌شود مشکل طرح شده را از طریق مراجع قانونی حل کنند چرا که در این قبیل موارد علاوه بر جرم تجاوز، موضوع تهیه فیلم و عکس هم جرم تلقی شده و علاوه برآن تهدید و اخاذی نیز جرم محسوب می‌شوند.

صدمات روحی و روانی قربانیان هوسرانی را ببینید!

معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا با اشاره به تاثیرهای منفی این جرم بر قربانی گفت: گاهی مشاهده شده که شدت صدمات روحی وارده به نحوی است که وی را از ادامه زندگی به روال عادی قبلی بازداشته و تبعاتی مانند افسردگی، انزوا، ترک تحصیل، اقدام به خودکشی و غیره را به همراه داشته است. در این موارد پلیس عهده‌دار کشف جرم است اما با هماهنگی سایر سازمان‌ها و نهادهای کشوری بر آنیم که در زمینه درمان نیز تعامل و همکاری‌ها بیشتر شود.
وی متذکر شد در صورت وقوع چنین حوادثی برای یک فرد نقش حمایتی و مشاوره‌ای و درمانی برای کاهش آثار و تبعات مخرب موضوع نیز مهم است و باید به آن توجه کرد.

پلیس امین مردم است

معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا یادآوری کرد: کارکنان پلیس آگاهی با رعایت امانت و به کارگیری تمام توان خود سعی می‌کنند این نوع از پرونده‌ها را کشف کرده و از تکرار این جرائم پیشگیری شود و در این راستا ساز و کارهای متعددی هم درمورد حفظ هویت قربانیان دیده شده و اجرا می‌شود و امیدواریم وقوع این نوع از جرائم به حاقل ممکن و حتی صفر کاهش یابد.
گزارش: مژگان انصاری

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط