ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

آلودگی‌ توتون‌های قلیان به مواد مخدر

در . ارسال به گوناگون

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به گزارش‌هایی از بیمارستان‌ها در مورد مسمومیت با شیشه به دنبال مصرف قلیان، گفت: اخیرا افراد سودجو به سمت استفاده از موادمخدر در ترکیبات قلیان رفته‌اند و متاسفانه این موضوع در کشور در حال رواج است.

 

 

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر خسرو صادق‌نیت در نشست خبری هفته بدون دخانیات ضمن ابراز نگرانی از شیوع شتابان مصرف قلیان در کشور گفت: براساس دو مطالعه‌ای که در سال‌های 82 و 86 انجام شده، مصرف قلیان روند نگران‌کننده‌ای را در پیش داشته است، به طوری که از سال 87 با تغییری در این زمینه مواجه شدیم؛ به این صورت که روند مصرف روزانه قلیان رشد بسیار زیادی داشته است.

 

رشد مصرف قلیان در دختران نوجوان بیش از پسران

 

وی افزود: رشد مصرف قلیان در نوجوانان 13 تا 15 ساله بیش از دو برابر رشد کرده که میزان این رشد در بین دختران بیش از پسران بوده است. شیوع مصرف مواد دخانی در سال 82 در میان پسران حدود 16 درصد بوده و در سال 86 به 31.5 درصد رسیده است. در بین دختران نیز این میزان از 8.7 درصد به 20 درصد رسیده است؛ یعنی بیش از 2 برابر و این نشان می‌دهد که شتاب شیوع مصرف مواددخانی در دختران ما بیشتر است.

 

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش مصرف دخانیات تنها در سیگار نبوده، بلکه در مصرف قلیان نیز وجود داشته، گفت: میزان دودی که در هر وعده قلیان وارد بدن می‌شود، معادل 2 تا 5 بسته سیگار است. متاسفانه قلیان در خانواده‌ها مصرف شده و قبح آن شکسته می‌شود. افرادی که نزدیک مصرف‌کنندگان قلیان هستند نیز معادل آن است که حدود 10 نخ سیگار کشیده‌اند.

 

صادق‌نیت ادامه داد: یکی از نگرانی‌های ما درخصوص قلیان دود دسته سوم است. یعنی دودی که به دیوارها و اجناس منازل نشسته و از راه پوست می‌تواند وارد بدن کودکان شود که همزمان با رشد عصبی آنها منجر به وابستگی عصبی آنها نیز می‌شود. اگر این روند ادامه یابد، نه تنها میزان مصرف مواد دخانی ما کاهش نمی‌یابد بلکه با رشد فزآیند آن روبه‌رو خواهیم شد. یکی از مطالعات سازمان جهانی بهداشت نشان داده با اینکه ایران جزو یکی از کشورهای پرمصرف در قبال دخانیات نیست، اما اگر در قبال این وضعیت اقدام موثری نداشته باشد، در پی 3 تا 4 دهه آینده، جزو سه کشور پرمصرف دخانیات خواهد بود.

 

انتقاد از نخ‌فروشی سیگار

 

وی یکی از دغدغه‌های جدی وزارت بهداشت را بحث ساماندهی عرضه دانست و گفت: متاسفانه کودکان و نوجوانان ما برای خرید یک نان بیش از یک ساعت باید وقت بگذارند. این در حالی است که برای گرفتن یک نخ سیگار بین 3 تا 5 دقیقه وقت از آنها گرفته می‌شود. همچنین تک فروشی سیگار امکان استفاده آسان از آن را برای نوجوانان به وجود می‌آورد. بنابراین قیمت کم، عرضه آسان و عدم برخورد با کسانی که به سهولت سیگار را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌دهند شیوع بالایی را در آینده برای ما به وجود می‌آورد.

 

همه مضرات توتون‌های طعم‌دار

 

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه مبارزه با مصرف دخانیات کار جمعی را می‌طلبد و سایر ارگان‌ها نیز باید با وزارت بهداشت در این خصوص همکاری کنند، گفت: یکی از نگرانی‌های ما درخصوص قلیان مواردی است که به محتواهای توتون و تنباکوی آن اضافه می‌شود. مشخص شده که در توتون‌های طعم‌دار 80 درصد مواد شیمیایی و اسانس‌ها علاوه بر توتون و تنباکو وارد ریه مصرف‌کننده می‌شود.

 

 

مخدرها در ترکیبات قلیان

 

صادق‌نیت ضمن هشدار نسبت به وجود موادمخدر در ترکیبات قلیان تصریح کرد: اخیرا افراد سودجو به سمت استفاده از موادمخدر در ترکیبات قلیان رفته‌اند. جدیدا در این خصوص گزارش‌هایی از بیمارستان‌ها داشته‌ایم که چند مورد مسمومیت با مصرف شیشه، به دنبال مصرف قلیان را گزارش داده‌اند. متاسفانه این موضوع در کشور در حال رواج است و نیازمند آگاهی مردم د راین زمینه هستیم.

 

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پایان درخصوص برخی گفته‌ها مبنی بر تخلیه دود قلیان توسط آب آن واکنش نشان داد و گفت: آب قلیان به هیچ وجه دود را تصفیه نمی‌کند و فقط شدت دما را کاهش می‌دهد. موثرترین اقدام در زمینه کاهش مصرف قلیان، توجه و تذکر خود مردم است؛ چراکه استفاده از قلیان در جمع‌های خانوادگی نگرانی‌های جدی را ایجاد کرده است.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط