ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

دولت یازدهم گام موثری برای تحقق حقوق شهروندی برداشته است

در . ارسال به گفتگوی حقوقی

تهران - ایرنا - حقوقدان و وکیل دادگستری گفت:دولت تدبیر و امید از جمله تعهداتی که برای خود در مقابل مردم ایجاد کرد، پرداختن به حقوق شهروندی بود و انصافا هم توانست در این حوزه گام موثری بردارد.

 

فرزام اردلان روز یکشنبه در آستانه رونمایی از منشور حقوق شهروندی، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود: حقوق شهروندی موهبتی الهی و از حقوق فطری و ذاتی همه انسان ها است که در آیات و روایات و سخن بزرگان همواره مورد تاکید بوده است.
وی اضافه کرد: حقوق شهروندی برای هر فرد فارغ از جنس، نژاد، زبان و مذهب در نظر گرفته شده است؛ به طوری که همه استحقاق برخورداری از این حقوق را دارند.
این حقوقدان اظهار کرد: حقوق شهروندی تکلیفی است که در قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال 84 بر عهده دولت نهاده شده است.
وی افزود: دولت تدبیر و امید برای تحقق حقوق شهروندی در طی این سه سال اصلاحاتی را توسط حقوقدانان و متخصصین جامعه شناسی، روانشناسی، سیاسیون و سایر متولیان امر انجام دادند.
اردلان گفت: با نگاهی اجمالی به پیش نویس منشور در می یابیم که در این سند به مواردی اهمیت داده که شاید پیش از این کمتر به آنها پرداخته شده است از جمله این موارد بحث سلامت روحی و روانی در جامعه و شاد بودن است.
این حقوقدان اضافه کرد: بحث مطبوعات و آزادی مطبوعات، حق آموزش برای شهروندان، اشتغال، مالکیت های خصوصی و رعایت حریم خصوصی، آزادی زبان ها و گویش ها، توجه به قومیت ها از جمله مواردی است که در منشور به طور مفصل تشریح شده است.
وی با تاکید بر ضمانت اجرایی سند منشور حقوق شهروندی افزود: مسائل مختلفی در سند منشور دیده شده است اما ضمانت اجرایی و اعتبار این سند مهم است و واقعیت امر این است که در حال حاضر رعایت قانون اساسی و قوانین عادی نیز با مشکلاتی مواجه است و در این شرایط لازم است که منشور از ضمانت اجرای کار آمد برخوردار باشد.
اردلان تصریح کرد: درست است که با اجرای منشور حقوق شهروندی باید سادگی، راحتی و آسایش برای مردم ایجاد شود اما در این خصوص برای مردم حقوق و انتظارات ایجاد شده است و لازم است تا به تکالیف شهروندان نیز پرداخته شود.
این حقوق دان با تاکید بر ضمانت اجرایی این سند گفت: اگر منشور حقوق شهروندی به قانون تبدیل شود، از پشتوانه و ضمانت اجرایی قوی برخوردار خواهد بود و می تواند پاسخگوی نیازهای جامعه امروز باشد.
به گزارش ایرنا، یکی از وعده های انتخاباتی رییس جمهوری، احقاق حقوق شهروندی مردم بود که سند منشور حقوق شهروندی فردا 29 آذر ماه توسط رییس جمهوری رونمایی می شود.

ارسال به شبکه های اجتماعی