ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

مهريه هم داده شده و هم گرفته شده

در . ارسال به گفتگوی حقوقی

سایت حقوقی دادآور

عبدالصمد خرمشاهي در رابطه با مهريه اين‌گونه توضيح داد: نگاه بنده به موضوع مهريه كاملا متفاوت است. به هر حال خانواده‌ها سال‌ها است با موضوع مهريه دست به گريبان هستند و از سويي نمي‌شود براي آن سقفي تعيين كرد. همچنين نمي‌شود برخلاف توافق طرفين چيزي بر آنان تحميل كرد.  به هر حال زن حق دارد كه به نوعي از منظر خود، مهريه را براي خود اهرم تلقي كند. به خصوص در حال حاضر كه ديگر آن اصطلاح معروف «مهريه را كي داده كي گرفته » منسوخ شده و سال‌ها است شاهد اين هستيم كه مهريه جزو دعاوي با حجم بالاي محاكم است كه اين نشان مي‌دهد كه هم مهريه داده و هم گرفته شده است. پس اين را بايد فراموش كنيم كه آن سنت‌ها و باورها رفته رفته جايگزين ديگري پيدا كرده است. 
 مهريه تضميني براي بانوان نيست
اين وكيل دادگستري مطرح كرد: وقتي به موضوع مهريه از اين منظر نگاه مي‌كنيم كه مي‌تواند به نوعي پشت گرمي‌يا تضميني براي بهبود رابطه خانواده باشد كه اين‌گونه نيست. با توجه به دغدغه زنان، هراس از طلاق يا مشكلات جدايي بعد طلاق، مي‌بينيم كه متاسفانه اين حق به هيچ عنوان نتوانسته نقش خود را به خوبي ايفا كند  بلكه در عمل به معضلي براي زوجين به خصوص خانم‌ها تبديل شده است. به ناچار خانم‌ها  اولين حربه‌اي كه به آن پناه مي‌برند موضوع مهريه است كه بلافاصله آن را به اجرا مي‌گذارند و آن را نوعي دلگرمي‌تلقي مي‌كنند و اين آغاز كينه ،دشمني و درگيري‌هاي جدي بين دو طرف است. 
  به تعداد سكه بايد تضمين داده شود 
وي بيان كرد: بنده احساس مي‌كنم مهريه از نحوه وصول و ضمانت اجراي آن مانند چك مي‌ماند. چرا بايد چك‌ها برگشت بخورند، بانك‌ها نمي‌توانند تضمين معتبري بگيرند كه اين اتفاق رخ ندهد؟ چرا در كشورهاي ديگر تضمين‌هايي را اتخاذ كردند كه افراد نمي‌توانند چك‌هاي بلا محل صادر كنند؟ آيا ما نمي‌توانيم از اين زاويه نگاه كنيم كه زماني كه خانواده دو طرف، پاي ميز مذاكره مي‌نشينند و مرد هزاران سكه را قبول مي‌كند، چنين موضوعي را متوجه نمي‌شود به نوعي قدرت ادراك او به اندازه‌اي در آن لحظه نيست كه عند المطالبه يعني چه و ابتداي قضيه آن را قبول مي‌كند. ميان گفت‌وگوي خانواده بايد تحولات عميقي صورت بگيرد. اگر جواني به خواستگاري مي‌رود و برخي مسائل را قبول مي‌كند؛ جنبه مالي و مادي دارد و جنبه معنوي ندارد كه بخواهد تعهد كند. به نظر بنده زماني كه مرد چندين سكه قبول مي‌كند خانواده او براي آن تعداد سكه بايد تضمين دهند. به طور مثال به اندازه 50 سكه تضمين بسپارند. 
 زوجه مي‌تواند تمكين نكند تا مهريه دريافت كند
خرمشاهي ادامه داد: همان‌طور كه مي‌دانيم مهريه عندالمطالبه است حتي زوجه مي‌تواند تمكين نكند تا مهريه خود را دريافت كند. بنابراين چه اشكال دارد براي رفع ابهام كسي كه ادعا مي‌كند، مي‌تواند 10 هزار سكه  پرداخت كند  ابتدا از او تضمين بگيرند. اين تضمين مي‌تواند مانند چك رمز دار و تضمين شده باشد كه فرد اين اطمينان را پيدا مي‌كند كه اين مهريه قابل وصول است  و باعث مي‌شود منشا اختلافات از بين رود. زن هر زمان بخواهد مي‌تواند مهريه را دريافت كند و حتي مي‌تواند آن را ببخشد. با اين وجود بنده فكر مي‌كنم  با دريافت تضمين ريشه بسياري از مشكلات حل خواهد شد. 
 چك بلامحل صادر نشود
اين وكيل دادگستري در پايان ذكرد كرد:  مرد بايد تمام سكه‌هايي كه مهريه زن است را پرداخت كند. بحث 110 سكه براي اين است كه زن مي‌تواند اقدام كند. بقيه  110 سكه را هم مرد بايد بدهد.  وقتي فردي 500 سكه را قبول كرده است آن را بايد پرداخت كند. اما بهترين راهكار اين است كه چك بلامحل صادر نشود. معمولا آقايان مي‌گويند معسر هستيم ، كارمنديم  يا دانشجوييم نمي‌توانيم پرداخت كنيم؛ دادخواست اعسار مي‌دهند و قسط بندي مي‌كنند كه اين چرخه ناقصي است. چرا بايد از اول به اينجا فكر نكنيم و كار به اينجا برسد. مردي كه كارمند است از همان ابتدا بگويد 10 سكه مي‌توانم بدهم وعده واهي دادن مقداري منافات دارد. به نظر بنده اگر ضمانت اجرا وجود داشته باشد بسياري از مشكلات حل خواهد شد. 

به نقل از سایت روزنامه قانون

ارسال به شبکه های اجتماعی