ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

بيمه مهريه گسترش يابد

در . ارسال به گفتگوی حقوقی

سایت حقوقی دادآور

زهرا داور: مهريه تنها حق ثبت شده زنان در عقدنامه نيست نصف دارايي هم مي‌تواند ثبت شود. هر شرط ديگري اعم از مالي و غير مالي داشته باشد مي‌تواند ثبت شود. همان‌طور كه مي‌دانيم مهريه حتما بايد داده شود. با توجه به شرايط جامعه و اينكه زنان بعد از طلاق نياز به حمايت مالي دارند براي اينكه نه حق زنان تضييع شود و نه مردان به دليل عدم پرداخت مهريه به زندان بروند بايد 1- حمايت قانون 2- مشاركت بيمه و 3- اخلاق هر سه در يك جا جمع شوند.  اگر اين سه موضوع نباشد مبناهاي ما كاملا غلط خواهد بود.
 بيمه مهريه بايد وجود داشته باشد
وی در رابطه با نحوه حمايت قانون، مشاركت بيمه و اخلاق عنوان كرد: حمايت قانون يعني قانون يك راهكار درست و مناسب براي پرداخت مهريه قرار دهد. به زندان انداختن و كارهاي اين‌چنيني عملا نمي‌تواند مفيد باشد. در رابطه با مشاركت بيمه هم مي‌توان گفت بيمه در اين زمينه مي‌تواند نقش مهمي‌داشته باشد همان‌طوري كه بيمه عمر و بيمه‌هاي ديگر وجود دارد بيمه مهريه هم مي‌تواند كمك كند؛ اما نه به آن شكل كه در حال حاضر تعريف شده و پرداخت ماهانه آن آنقدر زياد است كه  عملا در توان پرداخت خانواده‌ها نيست.  بحث اخلاق هم مي‌دانيم كه در قرآن آمده است كه با زنان‌تان به شايستگي رفتار كنيد يا به نيكي آنها را رها كنيد. به هر حال زن و مردي كه با هم زندگي مي‌كنند و زن تامين مالي ندارد و مرد مي‌داند اخلاقي اين است كه با حكم قانون تلاش كند زن آسيب مادي نبيند تا به اين دليل بخواهد آسيب‌هاي معنوي ديگر را به دنبال نداشته باشد. اگر مي‌خواهيم كاري انجام دهيم در فرهنگ حقوق كار كنيم تا بتوانيم نتيجه بگيريم. اگر بخواهيم تهديد ارعاب و .. در نظر بگيريم به 
نتيجه نمي‌رسيم. 
 عندالمطالبه و عندالاستطاعه براي مردم روشن شود
وي ادامه داد: ما بايد فرهنگ جامعه را درست كنيم. يعني هم  مرد مي‌داند با اين حقوق و درآمد نمي‌تواند به طور مثال تا 100 سال آينده حتي نصف آن را تامين كند. چه برسد به تمامش. خانم هم كه مي‌داند همسر او  هرگز نمي‌تواند چنين تعهد سنگيني را بكند چرا اين تعهد را بخواهد. بر امر باطل نبايد چنين تعهدي كنند. اما به نظر ما كه حقوقي هستيم وقتي مردي تعهد به پرداخت مي‌كند، موظف به پرداخت است. مگر طرف مقابل بگذرد. 
ما در عالم حقوق نمي‌توانيم افراد را در هوا نگه داريم. توان مالي بايد در حال يا آينده نگاه شود و بر اساس آن به طور منطقي مسائل ديده شود. در قانون حمايت خانواده تا 110 را عندالمطالبه مي‌تواند بگيرد اما بقيه آن عندالاستطاعه،  منطوط به توان مالي مرد است. در اين حالت شرايط را بايد به حالت ديگري برگردانيم يعني بگوييم عندالمطالبه و عندالاستطاعه يعني چه بايد جامعه روي چنين مسائلي شناخت كافي داشته باشد و برداشت غلط نكند.  بايد براي مردم به روشني تعريف شود.

به نقل از سایت روزنامه قانون

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط