نهادقانونگذاري حقوقدان مي خواهد
سایت حقوقی دادآور
جليل مالكي / حقوقدان
چنانكه ميدانيم در همه نظام هاي حقوقي دنيا قانون در كنار عرف، رويه قضايي و دكترين حقوق يكي از منابع حقوق و چه بسا مهمترين آنها تلقي ميشود. بر همين مبنا قانونگذاري امري كاملا حقوقي است كه هدايت آن بايد توسط افراد حقوقدان و مسلط بر موازين حقوقي انجام شود. در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران قانونگذاري در كنار نظارت بر اجراي صحيح آن در قواي سه گانه به عهده مجلس شوراي اسلامي به عنوان مظهر اراده ملت نهاده شده است. اگر به مبحث دوم از فصل ششم قانون اساسي كه وظايف و صلاحيت هاي مجلس را بيان كرده توجه كنيم متوجه ميشويم كه مهمترين وظايف مجلس مستلزم دخالت قشر حقوقدان است از جمله: در اصل 71 قانون اساسي وضع قانون در كليه حوزه ها به عهده مجلس گذاشته شده است چنانچه گفته شد قانونگذاري كاملا امري حقوقي است بنابراين هرگونه وضع قانون در حوزه هاي مختلف بدون دخالت يك حقوقدان يا چند حقوقدان خلاف اصل 71 قانون اساسي است. در اصل 72 مجلس شورای اسلامی موظف شده قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت نداشته باشد. مسلما وضع چنين قوانيني در كنار حضور فقها، مستلزم حضور و دخالت حقوقدان است در غير اينصورت تعداد مصوبات مجلس كه توسط شوراي محترم نگهبان مغاير با شرع يا قانون اساسي تشخيص داده ميشود روز به روز بيشتر خواهد شد. در اصل 73 شرح و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس شورای اسلامی گذاشته شده است. مسلما تاييد ميكنيد كه تفسير قانون با توجه به پيچيدگي آن امري كاملا حقوقي و تخصصي است كه بهجز افراد حقوقدان توانايي انجام اين كار را ندارند. در اصول 74 و 75 وظيفه تصويب طرح ها و لوايح قانوني به عهده نمايندگان مجلس گذاشته شده است. چنانچه ميدانيم مهمترين و ظريفترين مسائل حقوقي از جمله : شناخت و تشخيص قوانين ناسخ و منسوخ، ناقص و ناقض، متروك و غير متروك و همچنين لحاظ جامعيت و مانعيت در تصويب طرح و لايحه مطرح ميشود. بنابراين به منظور استحكام امر قانونگذاري و دوام آن، تصويب طرحها و لوايح جز با دخالت مستقيم حقوقدانان ميسر نخواهد بود. در اصل 77 قانون اساسي تصويب عهدنامه ها، مقاولهنامهها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی به عهده مجلس گذاشته شده است. امروزه دقيقترين مسائل حقوقي در تصويب اين مقررات بين المللي مطرح است كه در صورت عدم آشنايي نمايندگان مجلس به اين موازين امكان تصويب عهد نامهها يا مقاولهنامههايي ميرود كه مغاير با مصالح عمومي كشور باشد و از طرف ديگر ممكن است عهد نامه يا مقاولهنامهاي كه در واقع به نفع كشور باشد به دليل عدم آشنايي نمايندگان به موازين حقوقي به خصوص حقوق بينالملل به تصويب نرسد و از اين جهت به ضرر كشور تمام شود. در اصل 81 قانون اساسي دادن امتياز تشكيل شركت ها و موسسات در امور تجاري و صنعتي و ... به مجلس واگذار شده است. اعطا يا عدم اعطاي چنين امتيازاتي مستلزم تسلط نماينده مجلس بر موازين حقوق تجارت بين الملل و تابعيت اشخاص حقوقي است. چنانچه در بين نمايندگان كميسيون مربوطه قشر حقوقدان حضور نداشته باشد امكان تضييع حقوق ملت در اين حوزه فراوان است. در اصل 85 قانون اساسي تصويب قوانين آزمايشي به عهده كميسيون هاي مجلس قرار داده شده است. صرف نظر از كميسيون قضايي كه بايد در آن حقوقدان حضور داشته باشد ممكن است حسب موضوع قوانين آزمايشي به ساير كميسيون ها ارجاع شود چنانچه در اين كميسيون ها حداقل يك يا چند نفر حقوقدان حضور نداشته باشند احتمال تصويب قوانين آزمايشي ضعيف و فاقد مباني حقوقي كه از ثبات كافي برخوردار نباشد فراوان خواهد بود. در اصل 90 رسيدگي به شكايت مردم از قواي سهگانه به عهده كميسيون اصل 90 گذاشته شده است. رسيدگي به شكايات مستلزم تسلط نماينده اين كميسيون به موازين حقوقي است در غير اينصورت در تشخيص صحت يا عدم صحت شكايات و درنتيجه پيگيري آن دچار اشكال خواهند شد. با اين اوصاف ممكن است گفته شود وجود حقوقدانان در مجلس، نقش ساير اقشار چهخواهد بود؟ در پاسخ بايد گفت اگر مجلس را به يك پيكره يا كالبد تشبيه كنيم في الواقع حقوقدانان به مثابه روح آن كالبد و ساير اقشار به منزله ساير اجزاي آن پيكره تلقي ميشوند كه هر يك يكديگر را تكميل ميكنند وليكن در اين ميان نقش اساسي و هدايت كننده را روح آن كالبد يعني حقوقدانان ايفا ميكنند. اما نكته آخر اينكه در ميان حقوقدانان نيز به نظر ميرسد نقش وكلا در امر قانونگذاري ميتواند نقش پررنگ تري باشد چرا كه اگر حقوقدانان را به دو دسته حقوقدانان پشت ميز و حقوقدانان جلوي ميز و در بطن ملت تقسيم كنيم، بدون شك وكلا در دسته دوم قرار ميگيرند كه با توجه به حضور آنها در بطن جامعه و ميان مردم و مواجهه مستقيم آنها با نياز ها و مشكلات مردم ميتوانند نقش موثرتري نسبت به حقوقداناني كه سالها پشت ميز نشستهاند و مستقيما با مشكلات مردم مواجه نبوده اند.