ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

تقسیم اموال هنگام طلاق در ديگر كشورها

در . ارسال به مقالات حقوقی علمی

سایت حقوقی دادآور

تقسيم دارايي در زمان طلاق  در كشورهاي پيشرفته امري پذيرفته شده است و مطابق آن اموال مشترك از جمله اموال زن هم براساس يكسري ضوابط خاص مورد تقسيم قرار مي‌گيرد. هرچند اين روزها بسياري از افراد مشهور و ثروتمند براي رهايي از تقسيم دارايي و از دست دادن بخش اعظمي از داراي‌هاي خود در زمان طلاق به تنظيم يك توافقنامه روي آورده اند و هر دو در رابطه با نحوه تقسيم دارايي‌ها متعهد به توافقي مي شوند تا در زمان طلاق يكي از طرفين متضرر نشود. اما با توجه به قوانين و نبودن توافقنامه در كشورهاي مختلف به روش هاي مختلفي اين تقسيم دارايي انجام مي شود.
سوئد: اغلب با تشکیل جلسه کارشناسی، دارایی زوجین مشخص شده و غالبا به صورت مساوی تقسیم می‌شود؛ البته تساوی در تقسیم الزامی ‌نیست، مثلا در مواردی که رابطه ازدواج کوتاه‌تر از 5 سال باشد.
كانادا: در هنگام طلاق، ارزشی که در مدت ازدواج به دارایی خانواده افزوده شده است، باید به صورت مساوی بین دوطرف تقسیم ‌شود. برای این کار، دارایی خالص هر طرف (زن و شوهر) به‌طور جداگانه محاسبه شده و مابه‌التفاوت دارایی خالص دو طرف مشخص می‌شود. نیمی ‌از مابه‌التفاوت دارایی باید به کسی که دارایی کمتری دارد، پرداخت ‌شود تا هر دو طرف در هنگام طلاق دارایی خالص یکسانی داشته باشند.
آلمان: با تصویب یک لایحه جدید در این زمینه، موجودی اموال در روز درخواست طلاق را مبنای تقسيم قرار داده و در صورت نگرانی يكی از دو طرف درخصوص برداشت غيرتوافقی از روی اموال توسط طرف ديگر، وی می‌تواند با مراجعه به دادگاه، تقاضای مسدودشدن حساب‌های بانكی را مطرح كند. همچنین می‌توان با حکم دادگاه از فروش اموال نیز جلوگیری به‌عمل آورد. ممكن است يكی از دو طرف پيش از ازدواج مقروض بوده و پس از ازدواج، زوج با كمك يكديگر، به صورت مشترك اقدام به پرداخت بدهی وی كرده باشند. در چنين صورتی، حين تقسيم اموال، مبلغ بدهی‌های پيشين يكی از دو طرف كه به صورت مشترك تسويه شده است نيز مدنظر مجری قانون قرار خواهد گرفت.  البته چندي پيش یک مرد آلمانی پس از طلاق، برای تقسیم اموال با همسرش، همه دارایی های مشترک را از وسط به دو نیم کرد.
فرانسه: تقسیم اموال و دارایی‏‌های مشترک در فرانسه به دو عامل‏ بستگی دارد:
1 - چگونگی جدایی دو همسر که به صورت‏ دوستانه باشد یا غیردوستانه. در صورت دوستانه بودن؛ با توافق طرفین تقسیم انجام می‌شود اما در موارد غیرتوافقی دادگاه حکم تصفیه اموال را ضمن حکم طلاق صادر و اداره ثبت اسناد رسمی ‌عهده‌دار اجرای حکم خواهد بود.
2 - نوع اساسنامه تعیین‌کننده منافع مالی دو همسر ( قرارداد زمان ازدواج )؛ مقدار اموال متعلق به هریک از دو همسر، بستگی به نوع اساسنامه‏ تعیین‌کننده‏ منافع‏ مالی آنان دارد.روشن است که تقسیم تنها در مورد اموال مشترک انجام می‌پذیرد. اگر کسی‏ اموال شخصی‌اش را با اموال مشترک آمیخته‏ باشد، هنگام طلاق می‌تواند اموال شخصی خود را بازپس گیرد.چنانچه این اموال دیگر وجود نداشته باشد، می‌تواند اموالی را که جایگزین‏ اموال از دست رفته شده است، به جای آنها تصاحب‏ کند. اما اگر به دلیل کافی نبودن اموال جدید نتواند اموال از دست‌رفته‏ خود را باز پس گیرد، می‌تواند درخواست غرامت کند.

به نقل از سایت روزنامه قانون

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط