ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

آیا می دانید که...(1)

در . ارسال به پرسش و پاسخ ها

سایت حقوقی دادآور

حتما بسيار پيش آمده كه در موقعيتي قرار گرفته‌ايد كه نمي‌دانسته‌ايد مشكل‌تان را چگونه حل كنيد يا اين‌كه نسبت به شرايط حقوقي محقق شدن آن فعل و آثار احتمالي آن آگاه كافي نداشته‌ايد.

 

مجموعه «آيا مي‌دانيد؟» با يادآوري برخي نكات حقوقي كه با زندگي روزمره انسان‌ها سر و كار دارد، تلاش خواهد كرد تا بر داشته‌هاي حقوقي شما در اين حوزه بيفزايد. بخش دوم اين مجموعه به اين شرح است:

 

* آیا می‌دانید طلاقی که از طرف دادگاه به تقاضای زوجه به علت عسر و حرج صادر می‌‌شود، طلاق بائن است و مرد حق رجوع ندارد؟

 

 

هر گاه طلاق در شرایط ذیل صادر شود، طلاق بائن است و مرد حق رجوع ندارد:

 

 

1- طلاقی که قبل از زناشویی واقع شود

 

 

 

2- طلاق زن یائسه

 

 

 

3- طلاق خلع و مبارات (یعنی طلاقی که زوجه در قبال طلاق، مالی را به زوج ببخشد و کراهت از طرف زوجه یا از هر دو طرف باشد) و سومین طلاق بعد از سه وصلت پی در پی که موجب حرمت زن می‌‌شود.

 

 

* آیا می‌دانید افرادی که خود را صاحب حق می‌‌دانند اما توان و تمکن مالی برای پرداخت هزینه دادرسی ندارند می‌‌توانند درخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی كنند؟

 

 

اگر شخص بتواند اعسار خود را در دادگاه ثابت كند، می‌‌تواند از تمام یا قسمتی از هزینه‌‌های دادرسی معاف شود و از وکیل مجانی استفاده كند اما اگر پس از صدور حکم اعسار معلوم شود که مدعی اعسار به دروغ خود را معسر اعلام کرده است، به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

 

همچنين اگر پس از صدور حکم اعسار معلوم شود شهود به دروغ به نفع معسر شهادت داده‌‌اند، شهود نیز به حبس محکوم می‌‌شوند.

 

* آیا می‌دانید برابر قانون، آزار و اذیت زنی که باردار است چنانچه موجب سقط جنین شود، جرم است؟

 

قانونگذار کسانی را که زن حامله را به سقط جنین راهنمایی می‌‌کنند، چه پزشک باشد و چه فرد عادی، قابل تعقیب و مجازات می‌‌داند.

 

همچنين چنانچه پزشک غیر از موارد مجاز از نظر قانونی، اقدام به سقط جنین کند به مجازات حبس از 2 تا 5 سال محکوم و ملزم به پرداخت دیه جنین خواهد شد.

 

درخواست صدور مجوز سقط جنین فقط هنگامی پذیرفته می‌‌شود که جهت درمان باشد و قبل از چهار ماهگی جنین به درخواست زوجین و با معرفینامه پزشک، نتایج آزمایشات پزشکی به اداره کل پزشکی قانونی استان تقدیم می‌‌شود.

 

اگر مادر در غیر از موارد قانونی جنین خود را سقط کند باید دیه آن را بپردازد.

 

* آیا می‌دانید در امور مدنی خواهان و خوانده در هر مرحله از دادرسی می‌‌توانند دعوی خود را از راه سازش خاتمه دهند اما این سازش باید در دفتر اسناد رسمی یا در دادگاه تنظیم شود؟

به نقل از سایت ایسنا

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط