ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نگاهی به حقوق مخاطب در برابر رسانه‌های جمعی مکتوب شد

در . ارسال به اخبار کتاب

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب دربردارنده اطلاعات کاملی درباره جایگاه اخلاق رسانه‌ای و ارایه پیام از طریق رسانه‌های عمومی با در نظر گرفتن حقوق فردی و منافع عمومی جامعه است.

کتاب حاضر سه فصل را شامل می‌شود و موضوع‌هایی مانند کلیات و مفاهیم، حقوق مشترک مخاطب در برابر کلیه رسانه‌های جمعی و حقوق مخاطب به تناسب رسانه‌های جمعی را در برمی‌گیرد.

مولف در فصل نخست علاوه بر ارایه کلیات و مفاهیم، حقوق مخاطب را یکی از مفاهیم شگرفی می‌داند که همراه با موج سوم، یعنی انقلاب اطلاعات (انقلاب صنعتی دوم) در دنیای ارتباطات ظاهر و به عنوان نوع جدیدی از حقوق عمومی شهروندی شکوفا شد. در این فصل می‌خوانیم که واژه حقوق دارای معانی و کاربردهای متفاوتی در زبان فارسی و حتی زبان‌های بیگانه است که با افزوده شدن واژه مخاطب به دریافت، کسب اخبار و اطلاعات از طریق رسانه‌های گروهی به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشر نامیده می‌شود.

در این فصل نظریه‌های مختلفی مانند استفاده و رضامندی، انتقادی، مارپیچ سکوت، کشت، امپریالیسم فرهنگی، توطئه و قوانین به صورت کامل تشریح شده است، نگاهی به حقوق مخاطب در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اشاره به اصول سوم، نهم، دهم، چهاردهم، نوزدهم تا یکصد و هفتاد و پنجم و بررسی حقوق مخاطب در لایحه آزادی اطلاعات در این نظریه‌ها بیان شده‌اند.

حقوق مشترک مخاطب در برابر رسانه‌های جمعی فصل دوم این کتاب است که در آن مهمترین مصادیق حقوق مخاطب شامل حق دسترسی به اطلاعات در کشورهایی مانند ایران، انگلستان و آمریکا بررسی شده است. موضوع‌هایی مانند حق حفظ و احترام به حریم خصوصی یا حق محرمانگی، حق شکایت، پاسخ‌گویی و تصحیح، حق احترام به عقاید مذهبی و مقدسات، حق حفظ حرمت اشخاص و منع افترا و توهین، جبران خسارت وارده ناشی از جرم تهمت و افترا، حق‌ بهره‌مندی از اطلاعات صحیح، دقیق و منع نشر اکاذیب و حقوق مخاطبان آسیب‌پذیرتر در این سه کشور نیز از دیگر موضوع‌هایی است که در این فصل کتاب به صورت کامل بیان شده است.

از دیگر حقوقی که در این بخش بررسی شده است، می‌توان به حق حفظ عفت و اخلاق عمومی و منع هرزه‌نگاری، افراد دارای مشاغل خاص سیاسی یا اجتماعی، حق دادخواهی، حق منع سانسور، حق آزادی بیان، حق بهره‌مندی از تنوع و تکثر رسانه‌ای و حق‌ بهره‌مندی مساوی از قانون اشاره کرد.

در فصل سوم کتاب، حقوق مخاطب به تناسب رسانه‌های جمعی بررسی شده است، این حقوق درباره حق مخاطب در برابر مطبوعات و رسانه‌های چاپی، حقوق مخاطب در برابر تلویزیون و رادیو، حقوق مخاطب در برابر تبلیغات بازرگانی و پخش آن و حقوق مخاطب در برابر رسانه‌های نوین مانند الکترونیک و دیجیتال است.

مولف در این فصل تلاش کرده است جرایم مطبوعاتی را طبقه‌بندی و محدودیت‌ها و جرایم مطبوعاتی در قوانین ایران را به صورت تشریحی بیان کند، نگاهی به عناصر جرایم رسانه‌های الکترونیک و مسوولیت‌های ناشی از جرایم رسانه‌های الکترونیک نیز از دیگر موضوع‌هایی است که به آن پرداخته شده است.

حسینی، نگارنده کتاب همچنین با ارایه جمع‌بندی، نتیجه‌گیری، پیشنهادهایی را برای توجه به حقوق مولف در این حوزه ارایه کرده است. وی به بحث حقوق مخاطب به عنوان یکی از مسوولیت رسانه‌ها اشاره و زوایای مختلف قانونگذاری را بیان می‌کند. وی فرایند قانونگذاری این حوزه را در سه کشور ایران، انگلیس و آمریکا بررسی و راهکارهایی برای بهبود وضعیت حقوق مخاطب بیان کرده است.

چاپ نخست کتاب «حقوق مخاطب در برابر رسانه‌های جمعی» در 342 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 95 هزار ریال به همت انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط