ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

کتاب «بایدها و نبایدها در رفتار و کردار قضات» منتشر شد

در . ارسال به اخبار کتاب

مروری بر صفات قاضی و بایسته‌های قضاوت با استفاده از آموزه‌های اخلاقی و حقوقی اسلام محتوای کتاب «بایدها و نبایدها در رفتار و کردار قضات» را تشکیل می‌دهد. این اثر با ترجمه حمید اسماعیلی به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مولف کتاب «هاشم ناجی‌جزایری» مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی که باید یک قاضی در مقام قضاوت آن‌ها را داشته باشد و صفاتی که نباید به آن‌ها معروف باشد را از روایات استخراج کرده است. 

مولف این اثر صفاتی مانند عدالت، داشتن اخلاق شایسته، ارتزاق نکردن از بیت‌المال، قضاوت بر اساس دستورات الهی و ظواهر شرعی، پرهیز از موشکافی بیش از حد در قضاوت، داشتن آرامش فکری هنگام قضاوت، اجتناب از پیروی هوی و هوس، اجتناب از رشوه و خیانت، پرهیز از خشم و غضب در مقابل طرفین دعوی، اجتناب از دوگانگی و تشتت در قضاوت را از مواردی عنوان کرده است که قضات باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

مولف کتاب پرهیز از قضاوت بدون علم، رعایت انصاف، داشتن سکینه و وقار، رعایت مروت، لزوم تمسک به قرآن و اهل‌بیت(ع) در امر قضا، تلاش برای آشتی‌دادن طرفین دعوی، اهمیت‌دادن به دلایل و مدارک طرفین شکایت، عدم تبعیض بین شاکی و متشاکی حتی در نوع نگاه‌کردن به آنان و سایر شرایط و اوصاف قاضی در قبل و بعد از جلسه قضاوت و هنگام صدور رای را از جمله ویژگی‌های یک قاضی عادل بیان کرده است.

این اثر در سه قسمت و 15 فصل تنظیم شده است و می‌کوشد با زبانی ساده و روان برخی از نکات اخلاقی را به قضات یادآوری کند. 

در صفحات پایانی کتاب مثال‌هایی از قضاوت هاي عُمر و توصیه‌های امام علی(ع) جای دارد که قاضیان را به صبر و تامل ارشاد می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد در تصمیم‌گیری و بیان رای نهایی تعجیل نکنند تا حقیقت امر روشن شود و حقی از کسی زایل نشود.

نخستین چاپ کتاب «بایدها و نبایدها در رفتار و کردار قضات» را انتشارات ناجی جزایری با شمارگان دو هزار نسخه در 240 صفحه به بهای شش هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط