ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نشست بررسی ابعاد بین‌المللی شدن مخاصمه سوریه

در . ارسال به اخبار همایش ها و کارگاه های علمی

نشست بررسی ابعاد بین‌المللی شدن مخاصمه سوریه در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست محسن عبداللهی، استاد دانشگاه شهید بهشتی با موضوع مبارزه با داعش در پرتو قطعنامه 2249 شورای امنیت گفت: قطعنامه 2249 توسل به زور سایر قدرت‌ها توسط داعش را بیان می‌کند و داعش در سال 2014 توانست بر عراق و سوریه تسلط یابد و دولت عراق در همان سال طی دو نامه رسمی از جامعه بین المللی درخواست کمک می‌کند که 9 کشور از جمله آمریکا، انگلیس، استرالیا، بلژیک و ... به عراق به طور مستقیم در پاسخ به آن نامه مشارکت و کمک می‌کنند.

او با اشاره به این که قطعنامه مذکور قطعنامه‌ای مبهم، پیچیده و مساله‌ساز است گفت: این قطعنامه محصول سازش بین اعضای شورای امنیت از جمله روسیه و فرانسه است و ناگفته نماند که این قطعنامه سومین متن اصلاحی است که به تصویب رسیده است. هدف فرانسه از این متن مشروعیت بخشیدن به حملاتی است که بعد از 13 نوامبر آغاز می‌کند.

عبداللهی افزود: در مقدمه قطعنامه مسایلی هم‌چون احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سرزمینی آمده سپس تروریسم به عنوان یکی از شدیدترین تهدیدات علیه صلح و نیز داعش به عنوان تهدید جهانی و بی‌سابقه علیه صلح شناسایی شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به بندهای قطعنامه مذکور گفت: در بند یک قطعنامه محکومیت حملات داعش به لبنان،‌ ترکیه و مصر و فرانسه است. بند دوم شناسایی توانایی و قصد داعش برای حملات بیش‌تر در آینده، بند سوم شناسایی اقدامات داعش به عنوان جنایات بین‌المللی است. بند چهارم مطرح می‌کند که آیا به جز دولت‌ها ، بازیگران غیردولتی نظیر داعش باید تعهدات بین‌المللی را قبول کنند که پاسخ این است بازیگران غیردولتی هم‌چون داعش باید تعهدات بین‌المللی را بپذیرند. در غیر این صورت مسوولند. بند پنجم نیز مطرح کرده که تمامی دولت‌ها باید کلیه تدابیر ضروری را با رعایت حقوق بین‌المللی به ویژه رعایت منشور سازمان ملل متحد اتخاذ کنند برای رسیدن به اهدافی هم‌چون پیشگیری و سرکوب اقدامات داعش و ...

عبداللهی با طرح این پرسش که آیا قطعنامه 2249 تجویز توسل به زور است؟ گفت: این قطعنامه، قطعنامه فصل هفتمی نیست و توسل به زور را تجویز نمی‌کند.

وی ادامه داد: قطعنامه داعش را یک تهدید بی‌سابقه و بسیار شدید علیه صلح و امنیت ملی می‌داند و صراحتا مطرح می‌کند که داعش قصد حملاتی مانند حملات پاریس را دارد. قطعنامه کدها و کلیدواژه‌هایی را آورده که مطرح می‌کند کشورها می‌توانند در برابر داعش حملات پیش‌دستانه و پیش‌گیرانه را انجام دهند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: قطعنامه 2249 فاقد هرگونه تجویز یا تصمیمی مبنی بر توسل به زور است و این قطعنامه از اقدامات عراق و سوریه حمایت می‌کند اما اختلافات حقوقی را حل نمی‌کند. این قطعنامه می‌تواند به عنوان حمایت کننده دفاع مشروع دسته جمعی و دعوت به مداخله مورد استناد باشد. دولت ایران هم باید از این دکترین دسته جمعی حمایت کند زیرا ما 20 سال است که قربانی حملات از سوی منافقین در عراق بوده‌ایم.

در ادامه این نشست ضیایی بیگدلی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با نشست ابعاد بین‌المللی شدن مخاصمه سوریه گفت: این نشست یکی از مهم‌ترین مسایل و دغدغه‌های جامعه بین‌المللی است که تصور نمی‌شد روزی اتفاق بیفتد. از ژانویه 2011 که با یک شورش داخلی در سوریه مساله بروز پیدا کرد به گونه‌ای ابعاد گسترده‌ای را در سطح جهانی به خود گرفت.

وی افزود: تصور نمی‌شود که کمترین کشوری باشد که درگیر این مساله نباشد. قطعنامه‌های شورای امنیت و کشورها در رابطه با موضوع اتخاذ تصمیم کردند البته در این دو سه روز نیز با دو قطعنامه دیگر در شورای امنیت مواجه هستیم یکی قطعنامه 2054 که حدود 28 صفحه است و قطعنامه فصل هفتمی است که بسیار مهم است و دیگری قطعنامه 2053 است که مربوط به داعش است و تصور نمی‌شد که سوریه را از داعش بتوان جدا کرد البته داعش بحث گسترده‌تری دارد که در این نشست نمی گنجد.

ضیایی بیگلدلی افزود: قطعنامه 2249 با وجود این که برخی از واژگان در آن تردید را ایجاد کرده ولی به نظرم فصل ششمی است.

در ادامه این نشست پوریا عسگری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: آن چه که در مورد قطعنامه 2249 نوشته و گفته شده بر اساس نیت حقوقدانان غربی است و آن‌ها هستند که از این قطعنامه تعریف می‌کنند و شورای امنیت نیز آن را تایید کرده است.

وی با طرح این سوال که آیا به نفع ماست که قطعنامه 2249 فصل هفتمی باشد افزود: فکر می‌کنم که این قطعنامه فصل هفتمی نیست و ادامه قطنامه 2253 است که در 17 دسامبر به تصویب رسید و در قالب فصل هفتم و در مورد داعش است.

عسگری تاکید کرد: با این که پدیده داعش عجیب است و به قول شورای امنیت اقدامات داعش تروریستی است و باید با آن مقابله کرد ولی هرگونه اقدام نظامی علیه داعش اگر از عنصر رضایت عبور نکند که در سوریه این اتفاق نیفتاده، نیازمند مجوز صریح شورای امنیت است.

ارسال به شبکه های اجتماعی