ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

گزارش کنفرانس سالانه انجمن بین المللی کانون های وکلای جهان – وین 2015

در . ارسال به اخبار همایش ها و کارگاه های علمی

سایت حقوقی دادآور

گزارش کنفرانس سالانه انجمن بین المللی کانون های وکلای جهان وین 2015

 

کنفرانس سالانه 2015 که از روز یکشنبه 4 اکتبر مصادف با 12 مهر ماه الی جمعه 9 اکتبر برابر با 17 مهر ماه در مرکز بین المللی وین در کشور اطریش با حضور بیش از 5 هزار نفر شرکت کننده از 205 کانون وکلا و صدها مؤسسات حقوقی و وکلای مستقل برگزار گردید.

در این کنفرانس جلسات معمولاً یا به صورت جلسه هیأت عمومی، یا جلسات نیمه عمومی و یا جلسات تخصصی و در مواردی نشست های کاری منعقد می شد.

قبل از ارائه توضیحاتی در ارتباط با موضوع نشست های صنفی لازم است به چند ویژگی این کنفرانس، که آن را متفاوت با نشست های سال های قبل IBAمی کند اشاره داشته باشیم.

1-1-        رویکرد سیاسی

افتتاحیه کنفرانس با حضور آقای جوزه مانوئل دورا دوراسو که ریاست سابق کمیسیون اروپا را عهده داشت و سخنرانی وی انجام شد. ایشان با اشاره به معضل مهاجرین و پناهندگان به اروپا هجوم هزاران نفری آنان به این قاره و اوضاع انسانی و بحران ناشی از آن اشاره داشت. واقعیت این است که نامبرده چه در سخنرانی افتتاحیه و چه در پاسخ به سؤال روزنامه نگار معروف CNN تدبنجامین کشورهای اروپایی را دعوت به حل سریع تر مشکل پناهندگان می کرد و اعتقاد داشت اگر به سرعت این موضوع حل گردد هزینه های کمتری برای اروپا خواهد داشت. وی با این اشاره که اروپا هم اکنون به تعداد بیشتری از مهاجرین (به عنوان نیروی کار و هم از جنبه حل موضوع آواره گان) احتیاج دارد و با جنبه انسانی دادن به این اقدام در پیامی حمایت برادرانه از مهاجرین را خواستار شد. و در خصوص نقش حقوقدانان در رابطه با چالش های جهانی معتقد بود که حقوقدانان در مسیری قرار دارند که می توانند نقش مهم تری در این راستا ایفا کنند.

در این نشست افتتاحیه ریاست IBA آقای دیوید ریوکین امریکایی ضمن بیان فلسفه وجودی IBA  با اشاره به معضل پناهندگان از وکلای جهان طلب مساعدت نمود و اشاره داشت که این افراد نیاز به حمایت های حقوقی، مشورت های حرفه ای و پیدایش راه حل ها دارند. او با تأکید به نقش مهم کانون های وکلا و ضرورت استقلال آن ها بیان داشت باید به صورت جمعی در مقابل هرگونه تهاجمی علیه کانون وکلا دفاع نمود و ضمن حفظ حریم این حرفه از خودگردانی و استقلال آن حمایت کرد.

2-1- از دیگر موضوعات مطروحه در نشست مذکور پرداختن به نقش روسیه در حل و فصل اختلافات کشورها و اشاره به حمایت روسیه از سوریه و حمله داعش و همچنین مباحث مربوط به جنایت جنگی، نسل کشی و توجه به مصوبات اجلاس عمومی سازمان ملل و همچنین اشاره به کنوانسیون مربوط به پیشگیری و مجازات جرم نسل کشی مصوب سازمان ملل و یادآوری موضوعات مربوط به دادگاه نورنبرگ بود. اشاره ای به جنگ صربستان و قتل عام مسلمانان بالغ بر 8 هزار مردان و کودکان مذکر و صلاحیت دادگاه بین المللی کیفری نمود. گذشته از آن با تکیه بر این مصوبات بحث هایی مربوط به جنگ 1990و اقدام صدام حسین در جنگ و قتل عام افراد به صورت نسل کشی و جنایت علیه بشریت مطرح شد. در این نشست ریاست سابق ناتو نیز اشاراتی در مورد مسایل مهم جهانی داشتند.

3-1- حضور کوفی عنان در نشست دیگری از IBA و استفاده از این مدیر سابق سازمان ملل چهره رویکرد سیاسی IBA را پررنگ تر نمود. وی با اشاره به مشکلاتی در مورد قانونگذاری و چالش های مربوط به آن در کشورهایی مانند نیجریه، سریلانکا و معضلات پلیس در حمایت از قربانیان جرم به ویژه تعرضات جنسی، خشونت و اشکالات مربوط به تحقیقات در جمع سایر شرکت کنندگان خواستار توجه بیشتر نظام های تقنینی در کشورهای مذکور گردید.

4-1- از دیگر مسائل مطروحه اشاره به بردگی مدرن در دنیا از جمله کشورهای اروپایی است. حضور بسیاری از زنان و مردان که به عنوان کارگران سیاه در بسیاری از مراکز تولیدی، هتل ها، کارخانه ها به کار مشغولند می توانند محصول نظام کار اجباری باشند و اینکه بردگی مدرن در تعارض با اصول حقوق بشری قرار دارند. در این نشست کارلوس بزارو مارکارت وشن فلد با اشاره به حضور کارگران بسیاری در اروپا که از لحاظ دستمزد نسبت به اروپائیان دریافت کمتری دارند، این افراد و همچنین حضور برخی از کودکان کار در شرایط بسیار بد معمولاً در کنار استثمار مهاجرین آسیب پذیر ضمن تضاد این شرایط با پرتکل 2014سازمان ملل در مورد کار اجباری ضرورت توجه هرچه بیشتر مسئولین را به این بردگی نوین و رفع مشکلات مربوط به آن خواستار شدند.

1-2-        رویکرد صنفی و تخصصی

در این اجلاس با تقسیم موضوعات هر روز بیش از ده ها نشست علمی برگزار می گردید در این نشست ها ابتدا به بیان سابقه امر، اصول حاکم، تجارب مربوطه پرداخت می شد و سپس به صورت گفتمان دو یا چند جانبه افراد حاضر مبادرت به اظهار نظر می نمودند. مهمترین مسائل مطروحه عبارت بود از:

2-2-  از تحول قوانین.

با توجه به استحاله شرایط ضرورت تغییر در قوانین و به روز آمدکردن آن در عین احترام به قانون حاکم، تطبیق قوانین با نیازهای روز بوده است و در این میان نقش IBA به عنوان تسمه نقاله آموزه ها و تجارب قانون گذاری کشورها از طریق کانون های وکلا به یکدیگر مهم ارزیابی می شود. ریاست IBAآقای ریوکین که از سال 2015 به جای میکائیل رینولد انتخاب شده است با تأکید به نقش IBA در این زمینه به اهمیت روزآمد کردن قوانین اشاره نموده و معتقد بود که از طریق کمیته های مختلف IBAدر بخش های مختلف بسترهای انتقال آموزه ها را در زمینه حقوق محیط زیست، حقوق بشر و غیره فراهم نماید.

2-2- نشست مربوط یه حقوق محیط زیست

از مباحث مهم مطروحه در نشست های IBAبحث مربوط به تغییرات محیط زیست و ضرورت تحول قوانین حاکم بر آن بوده است با توجه به اینکه تغییرات منفی محیط زیست موجب به هم خوردن تعادل طبیعی زندگی افراد، آلودگی هوا، آب، خاک و در نتیجه فقر زمین خواهد بود و این امر رابطه بسیار نزدیک با حقوق بشر و حقوق اساسی انسان ها دارد، با وصف تصویب کنوانسیون های مختلف در این زمینه ضروری است که در مورد حمایت از محیط زیست در سطح داخلی و بین المللی ضوابط به روزگردد. در این نشست به برخی از مقررات بین المللی نقش صنعت در آلودگی محیط زیست به ضرورت حمایت بیشتر در مورد تعرض و تجاوز به حقوق بشر از طریق آلوده کردن عنصرهای اساسی طبیعت اشاره گردید.

3-2- داوری

نشست های مربوط به حل و فصل اختلافات از طریق داوری و توصیه به استفاده از این شیوه فضازدایی (سبه قضایی) به عنوان یکی از محورهای مهم مورد توجه قرار گرفت و در این زمینه با اشاره به شیوه های مختلف داوری، تجارب کشورها از طریق وکلا به یکدیگر منتقل گردید و در عین حال استفاده از داوری برای حل و فصل اختلافات و پیش بینی شرط داوری در قراردادها و تعیین مراکز داوری مورد اشاره قرار گرفت.

4-2- فساد اداری به عنوان یک معضل عمومی مطرح شد در نشست های صنفی، علمی موضوع وجود فساد در انعقاد قراردادها بین مؤسسات تجاری، دولتمردان به ویژه سیستم های قضایی مورد بحث قرار گرفت و نقشی کهIBAدر مقابل این مشکل کلی و مسئولیتی که در مقابله.فضایی با آن از طریق انتقال تجربه ها و ایجاد حساسیت در میان وکلا برای مبارزه با این پدیده می تواند ایفاء کند مورد توجه و بحث قرار گرفت. تصویب قوانین ماهوی و روزآمد کردن فرآیند دادرسی و حتی اشاره به تجارب برخی از کشورها از جمله سنگاپور در مبارزه با فساد قضایی و ضرورت مبارزه بین المللی در این زمینه از دیگر مباحث مطروحه در این نشست ها بود.

تشکیل مؤسسات حقوقی و نقش شرکا و همکاران در این مؤسسات، میزان مسئولیت . ضوابط حاکم در نشست های منظم مورد بحث قرار گرفت ضمن توجه به نقش مؤثر کار جمعی و عنایتبه تخصص گرایی، چگونگی اداره مؤسسات مطرح شد و مدیران مؤسسات حقوقی و نمایندگان کانون های وکلا که در این زمینه تجاربی داشتند با شرکت در این مذاکرات به تبادل اطلاعات پرداختند.

5-2- حقوق بشر، نقش وکلا در حمایت از حقوق شهروندی، ضرورت استقلال کانون وکلا، مشکلات و محدودیت هایدفاعی برای وکلا از مباحثی بود که در نشست های اختصاصی تحت عناوین مختلف برگزار شد و وکلای کشورهای مختلف ضمن بیان نقطه نظرات خود همکاری کانون های وکلا را در خصوص حمایت از متهمین در مراجع قضایی و مشکلات ناشی از آن را مورد اشاره قرار دادند.

6-2- سایر مسائل مطروحه

گذشته از موارد فوق امور مربوط به جنایت جنگی، نقش میانجی در انعقاد قراردادها، مسائل مربوط به حقوق نفت و گاز و دعاوی مرتبط با آن، نقش وکلای جوان در ارتقاء نهاد وکالت، حقوق مربوط به انرژی، مقررات مربوط به قراردادها و اختلافات ناشی از آن، ارتقاء دسترسی به عدالت و نظام قضایی، مشکلات مربوط به طلاق در بسیاری از کشورها و تفاوت فرآیند دادرسی حتی در کشورهای اروپایی، مسائل مربوط به سرمایه گذاری در کشورها و مشکلات حقوقی ناشی از آن و ضرورت حمایت های قانونی، بحث ورشکستگی، در سطح داخلی و بین المللی و مقررات مربوط به آن، حمایت های قانونی از استعدادهای هنری و هنرمندان، موضوع مقررات مربوط به بیمه و بسیاری از موارد دیگر از جمله مسائلی بود که در نشست های تخصصی IBA  مطرح شد.

متأسفانه آنگونه که انتظار می رود میزان حضور وکلای ایرانی در این نشست ها چندان امیدوار کننده نیست. حضور وکلا به ویژه جوانان در این گونه نشست ها – هرچند هزینه بر- نه تنها موجب ارتقاء تجارت حرفه ای و صنفی بلکه زمینه ساز آشنایی با کانون های وکلای جهان، مؤسسات حقوقی قانونی و همکاران وکیل در سراسر جهان خواهد شد. حضور وکلا از چهارگوشه جهان از کانون های وکلای کشورها در هر نشست که معمولاً بیش از چهار پنج هزار نفر می باشند. نشانه وجود یک صدای واحد حقوقی و صنفی می باشد و کانون وکلای مرکز به عنوان یکی از پایه گذاران انجمن بین المللی وکلای جهان با حضور مستمر به عنوان یک نهاد دیرپای مدنی در ایران مستمراً ارتباط خود را با نهادهای مدنی دنیا حفظ می کند. طبیعتاً غیر از حضور مدیران کانون به عنوان نمایندگان وکلا، حضور وکلا و مؤسسات حقوقی در نشست های سالانه موجب تقویت حضور کانون وکلای دادگستری خواهد بود. لازم می داند از وکلای سراسر کشور و هیأت های مدیره کانون ها نیز دعوت می شود که در این نشست ها حضور پیدا کنند. تا دانش روز و جهانی حرفه وکالت را به همکاران منتقلشود. در ضمن باید اشاره نماید که با توجه به توافقنامه منعقده بین ایران و کشورهای 1+5 علاقه ملموس و روزافزون در سرمایه گذاران و وکلای اروپایی، آسیایی، آمریکایی، عربی، آفریقایی برای آشنایی با مقررات ایران و همکاری با حقوقدانان ایران احساس می شود که امیدواریم همکاران ما با تسلیح خود به یکی از زبان های زنده و رویکرد تخصصی در حرفه وکالت آمادگی در فضای بعد از تحریم را داشته باشند. مدیریت کانون وکلای دادگستری مرکز آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه را دارد. اسناد و مدارک متضمن گزارش روزانه اجلاس IBA در دفتر کانون به زبان انگلیسی جهت ملاحظه عزیزان آماده می باشد.

 به نقل از سایت کانون وکلای دادگستری مرکز

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط