ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

برخورد با قمارخانه‌های مجازی و شرط بندی در اینترنت قانونی شد

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد که از این پس به استناد قانون جرایم رایانه‌ای با قمار خانه‌های مجازی و شرط بندی‌های اینترنتی برخورد می‌کند.

 

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در چهل و هشتمین جلسه خود، برخورد با قمارخانه‌های مجازی در اینترنت را به تصویب رساند و آن را به موارد محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای به کار می‌رود (محتوا مرتبط با جرایم رایانه‌ای) اضافه کرد.

 

بر این اساس از مصادیق چنین جرمی، شرط بندی بر روی نتایج مسابقات ورزشی که عمده‌ترین آن مسابقه فوتبال است، محسوب می‌شود.

 

محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای به کار می‌رود (محتوا مرتبط با جرایم رایانه‌ای) عبارت است از:

 

1. انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معامله داده‌ها یا نرم افزارهایی که صرفا برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای به کار می‌رود، (ماده 25 قانون ج.ر).

2. فروش انتشار یا در دسترس قرار دادن غیرمجاز گذرواژه‌ها و داده‌هایی که امکان دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی دولتی یا عمومی را فراهم می‌کند (ماده 25 قانون ج.ر).

3. انتشار یا در دسترس قرار دادن محتویات آموزش دسترسی غیرمجاز، شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه‌ای، تحریف و اخلال در داده‌ها یا سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی (ماده 25 قانون ج.ر).

4. آموزش و تسهیل سایر جرایم رایانه‌ای (ماده 21 قانون ج.ر).

5. انتشار فیلترشکن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فیلترینگ (بند ج ماده 25 قانون ج.ر).

6. انجام هرگونه فعالیت تجاری و اقتصادی رایانه‌ای مجرمانه مانند شرکت‌های هرمی (قانون اخلال در نظام اقتصادی کشور و سایر قوانین).

7. ایجاد مراکز قمار در فضای مجازی (مواد 705، 708 و 710 قانون مجازات اسلامی).

 

هم‌چنین فهرست مصادیق محتوای مجرمانه موضوع ماده 21 قانون جرایم رایانه‌ای دارای بخش‌هایی ذیل است:

الف) محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی

ب) محتوا علیه مقدسات اسلامی

ج) محتوا علیه امنیت و آسایش عمومی

د) محتوا علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی

ه) محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای به کار می‌رود (محتوا مرتبط با جرایم رایانه‌ای)

و) محتوایی که تحریک، ترغیب یا دعوت به ارتکاب جرم می‌کند (محتوای مرتبط با سایر جرایم)

ز) محتوا مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی

ح) محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی

ط) محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری

پرینت

رییس دانشگاه علوم قضایی از ایجاد رشته‌های جدیدی از جمله حقوق دادرسی اداری و علوم ثبتی در این دانشگاه خبر داد

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیامک ره‌پیک در سخنانی در همایش سی‌امین سالگرد تاسیس دانشگاه علوم قضایی اظهار کرد: بنابر اطلاعات و آمار موجود فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم قضایی از ماندگارترین قضات کشور هستند بنابراین کارهای اساسی در دانشگاه صورت گرفته که واقعا برای آینده دانشگاه مهم است.

وی افزود: در دوره قبل یعنی در اواخر سال 89 دانشکده علوم قضایی به دانشگاه تبدیل شد و ما لوازم مربوط به این تحول را مهیا و برنامه آن را به رییس قوه قضاییه ارائه کردیم که ایشان هم برنامه را تایید کرد.

ره‌پیک با بیان اینکه دانشکده‌ها در ذیل دانشگاه علوم قضایی تعریف شده‌اند، گفت: در بخش بودجه اگرچه بودجه دانشگاه ناچیز بوده است ولی در دو سه سال اخیر بودجه به صورت کامل اختصاص داده شده است و خوشبختانه ما موفق شده‌ایم که در سال 91 در مقطع دکتری در دو رشته دانشجو بپذیریم و تعداد رشته‌های کارشناسی ارشد را نیز به 13 رشته برسانیم.

وی گفت: در سال اخیر رشته حقوق دادرسی اداری که متقاضی آن دیوان عدالت اداری است تصویب شد و آماده جذب دانشجو در این رشته هستیم. همچنین رشته علوم ثبتی که مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است تصویب شده و ان‌شاءالله آماده جذب دانشجو خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم قضایی اظهار کرد: در سال 91 دو رشته کارشناسی، 14 رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته، یک رشته کارشناسی ارشد پیوسته آماده جذب دانشجو بودند. مرکز نشر دانشگاه علوم قضایی نیز تاسیس شده و ان شاءالله تا پایان سال چارت داخلی آن شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ضروری است نهادی تشکیل شود که مجموعه فارغ‌التحصیلان چندهزار نفری دانشگاه علوم قضایی را گردهم بیاورند و از ظرفیت‌های این افراد استفاده شود. اگر عنایت‌ها و مساعدت های قوه قضاییه و در راس آن آیت‌الله آملی لاریجانی استمرار پیدا کند افق روشنی برای توسعه دانشگاه و تاثیر بیشتر نتایج آموزشی دانشگاه به وجود خواهد آمد.

ره‌پیک افزود: برخی از آثار این توسعه ان‌شاءالله از سال 94 آشکار خواهد شد ولی در آینده نزدیک با تخصصی‌ شدن رشته‌های این دانشگاه با سازمان‌های ذی‌ربط از جمله به طور مثال با معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ارتباط‌های بیشتری خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، همچنین در این مراسم سیدمرتضی بختیاری وزیر دادگستری، محمدباقر ذوالقدر معاون راهبردی قوه قضاییه، غلامحسین اسماعیلی رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور،‌ احمد تویسرکانی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حسین میرمحمدصادقی استاد حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتند.

در پایان این مراسم نیز ضمن رونمایی از 12 طرح دانشگاه علوم قضایی از آیت‌الله قبله‌ای خویی استاد درس فقه تقدیر شد.

پرینت

تحلیل حقوقی «بهمن کشاورز» از تایید حکم اعدام 4 متهم پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

رییس سابق اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اشاره به تایید احکام اعدام چهار نفر از متهمان پرونده فساد بزرگ مالی در دیوان عالی کشور تاکید کرد که بهتر بود رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری استان انجام می‌شد. او هم چنین معتقد است که اعدام این افراد نه مانع تکرار این گونه جرایم خواهد شد و نه دردی از جنبه مالی را در جامعه دوا خواهد کرد.

 

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن کامل تحلیل حقوقی «بهمن کشاورز» با تکیه بر اعلام نظر دیوان عالی کشور در تایید احکام اعدام چهار نفر از متهمان پرونده فساد بزرگ مالی که در اختیار ایسنا قرار گرفته، به این شرح است:

 

«بنده از جنبه‌های موضوعی این قضیه آگاه نیستم لذا در مورد جزییات احکام صادره اظهارنظر نمی‌کنم اما در مورد جنبه‌های حکمی قضیه ملاحظاتی دارم که عرض می‌نمایم.

اولا: قانون ناظر به این موضوع قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور است که در سال 1369 تصویب شده و نظریه شماره 7/8607 مورخ 83/7/17 اداره کل امور حقوقی قوه قضاییه درخصوص عنوان آن اشعار می‌دارد «قانون، نسبت به بزه اخلال در نظام اقتصادی کشور تعریف خاصی ارائه نکرده است و به نظر می‌رسد ارائه تعریف با مقامات اقتصادی کشور باشد...» لذا از آنجا که هر قانونی باید با تعریف یا تعاریفی آغاز شود، قانون ناظر به قضیه از آغاز دارای مشکل است و اینکه ارائه تعریف را در یک امر کیفری به مقامات اجرایی واگذاریم، قابل قبول و توجیه نیست.

 

ثانیا: در این قانون با الفاظ مبهم بسیار مواجه هستیم. به طور کلی به کار بردن صفت یا قید مبهم و یا هر نوع کلمه یا عبارت مبهمی در احکام دادگا‌ه‌ها، قراردادها و متن قوانین جایز نیست و ممنوع است.

 

در قوانین ما به ویژه قوانین کیفری به این گونه موارد بسیار است از جمله در همین قانون مورد بحث به عباراتی چون قاچاق عمده ارز، توزیع نمودن عمده اسکناس یا سکه قلب (تقلبی)، گرانفروشی کلان ارزاق، احتکار عمده ارزاق، پیش خرید فراوان تولیدات کشاورزی، سوءاستفاده عمده از فروش غیرمجاز تجهیزات فنی و ...، رشاء و ارتشاء عمده، وصول وجوه کلان برمی‌خوریم.

 

همچنین عباراتی نظیر «در مواردی که موجب اختلال در سیاست‌های تولیدی کشور شود»، «به منظور ایجاد انحصار یا کمبود در عرضه آنها»، «موجب اخلال در نظام اقتصادی شود» در قانون مذکور (قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی) وجود دارد که کلا مبهم است و ممکن است یک دادگاه به تحقق این امور اعتقاد داشته باشد و دادگاه دیگری نظر خلافی بدهد.

 

ایضا در قانون مذکور آمده است: «هر یک از اعمال مذکور در بندهای ماده یک چنانچه به قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران و یا به قصد مقابله با آن و یا با علم به موثر بودن اقدام در مقابله با نظام مذکور چنانچه در حد افساد فی‌الارض باشد مرتکب به اعدام و در غیراین‌صورت به حبس از 5 تا 20 سال محکوم می‌شود...»

 

ملاحظه می‌شود با معادله‌ای چند مجهولی مواجه هستیم از طرفی چگونه می‌توان قصد ضربه زدن یا قصد مقابله یا علم به موثر بودن را، به طور یقین و بدون تردید، احراز کرد؟ از طرف دیگر چگونه دادگاه می‌تواند تشخیص دهد که این اقدامات – با فرض اینکه مجهولات قبلی حل شده باشد – در حد افساد فی‌الارض است یا نیست؟

 

فراموش نکنیم پیش از رسیدن به این مساله با مجهولات ناشی از الفاظ کلان و عمده و فراوان و امسال اینها نیز مواجه هستیم. بنابراین چه بسا موضوعی که از نظر یک قاضی هم عمده و هم کلان است و هم قصد ضربه زدن به نظام یا قصد مقابله با آن در مرتکب احساس می‌شود و هم مجموعه اینها به حد فساد فی‌الارض می‌رسد، در نظر قاضی دیگر واجد هیچ یک از این اوصاف نباشد.

 

ثالثا: درخصوص بحث صلاحیت دادگاه دادگاه بررسی این پرونده باید گفت که ماده 5 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب که در تیرماه 1373 تصویب شده است، صلاحیت‌های دادگاه انقلاب را برشمرده و به موجب بند یک این ماده، محاربه یا افساد فی‌الارض در صلاحیت دادگاه انقلاب قرار گرفته است.

این قانون در سال 1381 به موجب قانونی که به احیای دادسرا معروف است، اصلاح شده و به موجب تبصره یک ماده چهار آن رسیدگی به جرایمی که مجازات قانونی آنها قصاص نفس یا قصاص عضو یا رجم یا صلب یا اعدام یا حبس ابد است و همچنین رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی در دادگاه کیفری استان به عمل می‌آید و دادگاه کیفری استان برای رسیدگی به این موارد، طبق تبصره یک ماده 20 همین قانون الحاقی در سال 1381 از 5 قاضی تشکیل شده است.

 

توجه داشته باشید صلب یعنی به صلیب کشیدن و نه دار زدن به مفهوم عرفی یکی از مجازات‌های اختصاصی محاربه و افساد فی‌الارض است، یعنی هیچ جرم دیگری نداریم که برای آن مجازات صلب تعیین شده باشد. بنابراین تردیدی نیست که بعد از اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اتهاماتی که موضوع آنها محاربه و افساد فی‌الارض بود، می‌بایستی در دادگاه کیفری استان رسیدگی می‌شد.

با این حال هیات عمومی دیوان محترم عالی کشور طی یک رای وحدت رویه چنین نظر داد که علی‌رغم اصلاح قانون – به شرح پیش گفته – رسیدگی به اتهام افساد فی‌الارض کماکان در صلاحیت دادگاه انقلاب است البته توجه داشته باشیم که دادگاه انقلاب بر مبنای وحدت قاضی تشکیل شده است یعنی فقط یک قاضی دارد.

 

مطلب وقتی بیشتر درخور تامل می‌شود که می‌بینیم هیات عمومی دیوان عالی کشور در رای وحدت رویه دیگری که گمان می‌کنم دو سال بعد از رای پیش گفته صادر شده است، نظر داده هرچند مرجع تجدیدنظر آرای قابل تجدیدنظر دادگاه‌های عمومی حقوقی و جزایی و انقلاب، دادگاه تجدیدنظر استان است (ماده 21 اصلاحی مصوب 1381) اما آن دسته از احکام صادره از دادگاه انقلاب که مشعر بر صدور حکم اعدام باشد به لحاظ لزوم بررسی دقیق‌تر قابل تجدیدنظر در دیوان عالی کشور است. به عبارت دیگر چون در دادگاه‌های انقلاب یک قاضی به قضیه رسیدگی می‌کند، اگر حکم اعدامی صادر کند، علی‌رغم مفاد ماده 21 پیش گفته، تجدیدنظر آن به دیوان عالی کشور خواهد رفت که عالی ‌ترین مرجع است و حداقل دو قاضی بسیار باتجربه به قضیه رسیدگی خواهند کرد.

 

حال اگر از دیدگاه محاسباتی به قضیه نگاه کنیم، نتیجه این خواهد شد که مثلا به یک پرونده قتل عمدی ابتدا 5 قاضی در دادگاه کیفری استان رسیدگی می‌کنند سپس تجدیدنظر موضوع در دیوان عالی کشور با حضور حداقل دو قاضی بررسی می‌شود و اگر اختلافی با هم پیدا کنند، نفر سومی به آنها ملحق می‌شود بنابراین 8 نفر به یک پرونده قتل عمدی رسیدگی خواهند کرد اما در پرونده‌ای نظیر آنچه که مورد بحث است (پرونده فساد بزرگ مالی) بدوا یک نفر و بعدا دو نفر – و در صورت اختلاف سه نفر – یعنی مجموعا چهار نفر رسیدگی کردند و حکم اعدام تایید شده است.

به نظر می‌رسد دقیقا به همان علت و با همان استدلالی که مرجع تجدیدنظر احکام اعدام دادگاه انقلاب را هیات عمومی دیوان عالی کشور، شعبه دیوان عالی کشور تعیین کرده است، رسیدگی به جرم محاربه و فساد فی‌الارض و احیانا سایر مواردی که ممکن است به حکم اعدام منجر شود و پیش از اصلاح سال 1381 در صلاحیت دادگاه انقلاب بوده، بعد از اصلاح باید در دادگاه کیفری استان صورت گیرد.

 

رابعا: اما مطلبی که در این ماجرا ذهن را در جوار مساله احکام صادره و مرجع رسیدگی و امسال اینها مشغول می‌کند و به نظر می‌رسد افکار عمومی در انتظار اطلاع‌رسانی درخصوص آن است، این سوال مطرح است که از نظر مالی دقیقا چه تخلفاتی با چه ابعادی صورت گرفته است و آنچه حیف و میل و احتمالا سرقت شده است و یا از طریق کلاهبرداری و سایر عناوین مجرمانه جابجا شده دقیقا چقدر بوده و چه میزان از آن خواه به صورت نقد و خواه به صورت اموال منقول و غیرمنقول به صاحبان حق بازگردانده شده است؟ چون واقعیت این است که اعدام افراد نه مانع تکرار این گونه موارد خواهد شد نه دردی از جنبه مالی دوا خواهد کرد.

 

خامسا: صدور این احکام و نو شدن مطلب این بهانه را ایجاد می‌کند که سوال شود بعد از این ماجرا دستگاه‌های نظارتی موجود اعم از تشکیلات داخلی بانک‌ها و سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات و سایر نهادهایی که مستقیم یا غیرمستقیم مسوولیت نظارت را دارند؛ تا چه اندازه فعال‌تر شده‌اند و اگر شده‌اند، این فعالیت چه نتایج ملموسی داشته است؟»

پرینت

روزانه 70 تا 75 هزار چک در کشور برگشت می‌خورد

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

به گزارش خبرنگار مهر، صدور چک بلامحل در مردادماه ۱۳۱۲ در قانون مجازات عمومی عنوان مجرمانه به خود گرفت و در سالهای ،۱۳۲۱ ،۱۳۳۳ ۱۳۳۷ و ۱۳۴۴ به کرات ملغی شده و جای خود را به قانون جدید چک داد و این قانون در سال ۱۳۵۵ مجدداً تغییر یافت و سپس در سال ۱۳۷۲ و ۱۳۷۶ و در نهایت در سال ۱۳۸۲ بار دیگر قانون چک تغییر کرد. در این مدت چک برگشتی هم جنبه کیفری و هم جنبه حقوقی به خود دید. هر زمان زندانها پر از زندانی چک برگشتی شد داد کارشناسان درآمد و چک از جنبه کیفری به جنبه حقوقی تغییر یافت. اما پس از مدتی دوباره به دلیل اینکه راهکار مناسبی با متخلفان در نظر گرفته نشد باز آمار چک های برگشتی بالا رفت و دوباره چک به جنبه کیفری بازگشت. تجربه سال های گذشته نشان داده است جنبه کیفری چک بازدارنده نیست و با افزایش زندانیان، برای خانواده های آنها و دولت هزینه های بسیاری خواهد داشت. گاهی دیده می شود در زندان برای یک زندانی چک برگشتی چند برابر ارزش چک او هزینه می شود.

در ابتدای این گزارش بهتر است برای پی بردن به عمق این فاجعه خاموش نگاهی به آمار های رسمی بانک مرکزی اشاره شود. طبق بررسی‌های  انجام شده در این خصوص، تعداد چک‌های برگشتی در سال 1378 بالغ بر 2.63 میلیون برگ بوده که با شیب صعودی، این رقم در سال 1390 به 6.37میلیون برگ رسیده است . این آمار حاکی از رشد  142 درصدی تعداد چک‌های برگشتی طی دوره مورد بررسی می‌باشد. همچنین در بازه زمانی بین سنوات 1378 تا 1390، مبلغ چک‌های برگشتی نیز هم‌سو با افزایش تعداد چک‌های برگشتی، افزایش قابل توجهی را شاهد بوده و از مبلغ 2.09 هزار میلیارد ریال در سال 1378 به 35.61هزار میلیارد ریال در سال 1390 رسیده که رشد بسیار زیادی معادل ‌‌‌1.603 درصد را نشان می دهد. در این رابطه درصد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده به لحاظ تعدادی از 5.89 درصد در سال 1378 به12.41 درصد در سال 1390 رسیده است که 110 درصد رشد را نشان می‌دهد. بدین معنا که در سال 1378 از هر 100 فقره چک صادره حدود 6 فقره برگشت خورده است و این تعداد در سال 1390 به حدود 13 فقره رسیده است. به گفته دبیرکل بانک مرکزی ،روزانه حدود 70 تا 75 هزارچک در کشور برگشت می خورد.

لایحه قانون جدید چک

روند صعودی چک های برگشتی و زندانیان چک باعث شده ، دستگاه قضایی تدوین لایحه جدید قانون چک را در دستور کار قرار دهد و در آن به جای جنبه کیفری به محرومیت های اقتصادی توجه شود. به گفته مدیر کل تدوین لوایح قوه قضاییه ، در آخرین بازنگری لایحه اصلاح قانون چک، محرومیت در فعالیتهای بانکی، پولی و اداری جایگزین ضمانت کیفری شد.جواد طهماسبی گفت : اگر صادر کننده چک توان مالی داشته باشد، چک خود را پرداخت می‌کند و اگر نداشته باشد، با زندان رفتن نیز پول فرد طلبکار را پرداخت نخواهد کرد. در عین حال به زندان رفتن این افراد بار سنگینی را به جامعه تحمیل کرده و آسیبهایی را نیز برای خانواده‌های آنان در خواهد داشت. وی ادامه داد: اتفاقا بانکها نیز بر حذف ضمانهای کیفری چک اتفاق نظر دارند و معتقدند ضمانتها بانکی و اداری برای چک موثرتر است.

محرومیت های بانک مرکزی

البته این لایحه در حالی تهیه شده است که هم اکنون بانک مرکزی برای جلوگیری از روند صعودی آمار چک های برگشتی محرومیت های اقتصادی را اعمال می کند.

مرتضی ستاک، مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی با اشاره به اهمیت مبادلاتی که از طریق حساب جاری و خصوصاً چک صورت می گیرد و لزوم اطلاع همگان از دستورالعمل های مرتبط با آن بیان داشت : در حال حاضر، چک به عنوان یکی از اسناد تجاری به علت رواج و سهولت مبادله، تبدیل به یکی از پرطرفدارترین سندهای تجاری و ابزار معامله در ایران شده است . به همین خاطر از جمله معضلاتی که در کشور ما وجود دارد، افزایش صدور چک‌های بلامحل است. صدور حجم گسترده‌ای از چک‌های بلامحل، عدم دستیابی بسیاری از دارندگان چک به مطالبات و حقوق قانونی خود و حجم عظیم زندانیانی که مرتکب جرم صدور چک بلامحل شده‌اند از جمله معضلات فعلی کشور ما می‌باشد. در این رابطه ”دستورالعمل حساب‌جاری“ با در نظر گرفتن نیازها، مقتضیات و مصالح کشور و با بیش از دو سال کار کارشناسی و اخذ نظرات و پیشنهادات مراجع ذی‌ربط و همچنین پیشکسوتان و صاحب‌نظران این حوزه، تدوین و پس از تصویب در جلسه مورخ دوم خردادماه سال جاری شورای پول و اعتبار، طی بخشنامه شماره 91.59912 مورخ هشتم خرداد ماه سالجاری به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

وی درخصوص نتایج حاصل از اجرایی شدن این دستورالعمل ، نحوه تاثیر آن در ارتقاء جایگاه و منزلت چک در میان مردم و محدودیتهایی که از این طریق برای ارائه‌کنندگان چک‌های برگشتی ایجاد خواهد شد، افزود : مقررات ناظر بر حساب‌جاری به گونه‌ای تدوین شده است که در طبیعت خود جنبه بازدارندگی لازم را داشته باشد و برای متخلفین حداکثر محرومیت‌ها اعمال شود. بنابراین در تدوین مقررات جدید تمامی تلاش‌ها بر این بوده است تا از ظرفیت‌های موجود برای طراحی و پیاده‌سازی تمامی ابزارهای کارا و قابل اجرایی که می‌توان در قالب مقررات درج کرد، استفاده شد. در صورت التزام عملی نظام بانکی کشور به اجرای صحیح و دقیق مقررات جدید، شخص صادرکننده ”چک“ یقین پیدا خواهد کرد که با صدور ”چک“ بلامحل و یا عدم اقدام جهت رفع سوء‌اثر از سوابق چک‌ برگشتی خود، از طیف گسترده‌ای از خدمات بانکی محروم می‌شود. لذا اقدامات لازم در این خصوص را اجرایی خواهد نمود و بدین ترتیب بسیاری از مشکلات حال حاضر مرتفع می شود .

اعتبار سنجی مهمتر از تغییر قانون

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس معتقد است به جای تغییر قانون باید برای مشتری اعتبار سنجی کرد. محمدعلی اسفنانی به مهر گفت: قانون چک از سال 1355 تا کنون یک بار در سال 1372 و یک بار هم در سال 1382 با تغییراتی روبرو بوده است. تغییرات صورت گرفته در این قانون فقط در خصوص جنبه کیفری یا حقوقی چک بوده است.

وی افزود: وقتی به چک با جنبه کیفری نگاه کرده ایم زندانها از زندانیان چک پر شده است. آن زمان به این نتیجه رسیدیم که از جنبه حقوقی به چک نگاه کنیم تا زندانها خالی شود. حال به چک از جنبه حقوقی نگاه کردیم و با افزایش پرونده های چک برگشتی روبرو شدیم. این نگاه به مشکلات چک، راه حل مناسبی نیست. نباید به چک با نگاه صرفا قانونی نگاه کرد.

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس ادامه داد: برای حل مشکل چک باید به سه ضلع یک مثلث توجه کنیم. یک ضلع این مثلث بحث قانون است که برای چک باید ضمانت قانونی لازم درنظر گرفته شود. ضلع دیگر بانکها هستند که شرایط سختی را برای دریافت کنندگان چک باید در نظر داشته باشند. ضلع آخر هم مردم هستند که در خصوص استفاده از چک در جامعه باید فرهنگ سازی صورت گیرد.وی درباه وجود جنبه کیفری برای چک و افزایش زندانیان چک برگشتی گفت: نمی توان منکر تاثیر جنبه کیفری قانون چک شد. در حال حاضر خیلی از صادر کننده های چک از ترس زندان چکهای خود را پاس می کنند تا مبادا به زندان بیافتند. حال اگر جنبه کیفری وجود نداشت دیگر کسی خود را مقید به پاس کردن چک نمی دانست. اما از سوی دیگر با افزایش آمار زندانیان روبرو هستیم.

اسفنانی خاطر نشان کرد: در کشورهای دیگر نیز به جنبه کیفری چک توجه نمی شود و برای افرادی که چک برگشتی دارند محرومیتهای اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته می شود. متاسفانه در ایران چک یک برگه سفید است که می توان به آن هر اعتباری را اختصاص داد. حال آنکه در کشورهای دیگر بر اساس اعتبار صاحب حساب دسته چک تا میزان اعتبار مشخص داده می شود.وی تاکید کرد: به جای اینکه درباره تغییر قانون صحبت کنبم باید بر روی اعتبار سنجی مناسب بانک تاکید کرد و همه مشکلات را در قانون منحصر نکنیم.

حال باید دید در طرح اصلاح قانون چک چه میزان به این ضعف ها توجه شده است و چه تاثیری در کاهش آمار زندانیان و چک های برگشتی خواهد داشت.

پرینت

برای بیمه‌ کردن مهریه‌ها، دولت باید مبلغ پایه اعلام کند

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

عضو هیات مدیره کانون وکلای خراسان گفت: بیمه کردن مهریه نیازمند حمایت دولت است و دولت باید مبلغ منطقی را به عنوان مبلغ پایه برای تحقق این امر اعلام کند.

 

عباس شیخ‌الاسلامی استاد حقوق دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خراسان، درباره بیمه کردن مهریه، خاطرنشان کرد: بیمه کردن مهریه طرح بسیار خوبی است که نیازمند حمایت دولت است و دولت باید مبلغ منطقی را به عنوان مبلغ پایه قرار دهد تا از ابتدای زندگی خانم‌ها تضمین مالی برای دریافت مهریه داشته باشند و هم‌چنین آقایان نیز دغدغه فکری در این باره نداشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه مهریه توافق بین زن و مرد است و قانون آن را تعیین نمی‌کند، گفت: هم اکنون بحثی که راجع به این موضوع مطرح است، این است که آقایان به علت عدم توان پرداخت مهریه تا 110 سکه و تا زمان تقسیط آن در زندان می‌ماند.

 

شیخ الاسلامی درباره راهکارهایی که باعث زندان‌زدایی می‌شود، گفت: اولین راهکار و در حال حاضر تنها کاری که انجام گرفته این است که رییس قوه قضاییه امسال آیین‌نامه نحوه قانون اجرای احکام مالی را تغییر داد و اصل را بر اعسار گذاشت و عدم اعسار را طرف مقابل (طلبکار) باید اثبات کند که چرخش یا انقلاب اثباتی در این قضیه صورت گرفت.

 

وی افزود: راهکار دوم درباره‌ی قانون حمایت از خانواده است که می‌گوید افرادی که تا سقف 100 سکه مهریه محکوم شده‌اند زندان می‌روند اما بیشتر از این تعداد زندان نخواهند رفت اما این بدان معنا نیست که بیشتر از 100 سکه نمی‌توان مهریه تعیین کرد.

 

استادیار دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد درباره زندان زدایی نیز گفت: باید به اصل قانون سال 1352 بازگردیم که ممنوعیت حبس محکومان بدهی مالی را داشتیم، یعنی هیچ کس را برای محکومیت و بدهی مالی به زندان نفرستیم. باید سیستم‌های ثبتی و مالی کشور را قوی کنیم تا اینکه دارایی افراد را توقیف کنیم.

پرینت

دریافت حق التحریر اضافی، شایع ترین تخلف در دفاتر اسناد رسمی است

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مرجع رسیدگی به تخلفات دفاتر اسناد رسمی را دادسرا و دادگاه انتظامی سردفتران و دفتریاران، خواند و گفت: دریافت حق التحریر اضافی، شایع ترین تخلف در دفاتر اسناد رسمی است. 

ˈمحمدمهدی انجم شعاعˈ در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، درباره چگونگی صدور مجوز فعالیت دفاتر اسناد رسمی نیز گفت: در قانون بر دو شیوه برگزاری آزمون سراسری و استفاده از امتیاز ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی تاکید شده است.

وی با بیان اینکه آزمون سراسری به هنگام اعلام نیاز ادارات ثبت و انتشار آگهی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می شود، افزود: متقاضی پس از کسب حدنصاب در آزمون کتبی، توسط هیات هایی که توسط رییس قوه قضاییه تعیین می شوند، مورد آزمون شفاهی یا اختبار قرار می گیرند و در صورت موفقیت به کسب نصاب لازم، به عنوان روسای دفاتر اسناد رسمی منصوب می شوند.

این مقام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، درباره زمان برگزاری آزمون دفاتر اسناد رسمی، اظهار داشت: اگر با توجه به جمعیت شهرها و حجم اسناد تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی، احساس به تاسیس دفاتر جدید شود، از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، آزمون برگزار خواهد شد.

وی موضوع استفاده از امتیاز ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی را این گونه توضیح داد که وقتی سردفتری به سن بازنشستگی می رسد، مجاز است کسی را که دارای شرایط احراز سردفتری است به سازمان ثبت معرفی کند.

این مقام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اضافه کرد: این سازمان هم پس از تایید صلاحیت و اختبار نامبرده، مجوز فعالیت به عنوان سردفتر جدید را به وی اعطا می کند.

انجم شعاع مورد دیگری از اجرای ماده 69 قانون ثبت را مربوط به فوت سردفتردار دانست و اضافه کرد: هنگامی که سردفتری فوت کند، ورثه او حق دارند کسی را برای جانشین سردفتر متوفی به سازمان ثبت معرفی کنند که شخص معرفی شده در صورت موفقیت در مراحل اختبار، به سردفتری همان دفتر منصوب می شود.



** رعایت فاصله 300 متری بین دفاتر اسناد رسمی ضروری است

وی با یادآوری اینکه در مورد فاصله بین دفاتر اسناد رسمی، مقررات قانونی مشخصی وجود ندارد، ادامه داد: این سازمان به عنوان توصیه نامه ای به ادارات ثبت استان ها رعایت فاصله 300 متر بین هر دفتر اسناد رسمی را مطرح کرده است.

معاون سازمان ثبت با تاکید بر اینکه این بخشنامه جنبه توصیه ای دارد و الزامی برای رعایت آن نیست، اضافه کرد: چه بسا با توجه به تراکم جمعیت و حجم کاری که در یک منطقه وجود دارد، ضرورتی برای رعایت فاصله نباشد و یا در جایی دیگر این فاصله مهم باشد و اقتضا کند که رعایت شود.

وی تصریح کرد: تلاش بر این است که دفاتر اسناد رسمی به صورت مناسبی در سطح شهر توزیع شوند تا دسترسی به آن ها آسان باشد.

انجم شعاع، مضرات ازدیاد دفاتر اسناد رسمی را ایجاد مشکل در تامین هزینه ها و درآمدها عنوان کرد و گفت: وقتی دفاتر افزایش یابد تامین هزینه هایی نظیر حقوق کارکنان، اجاره، برق، تلفن و غیره با مشکل مواجه می شود که در آن صورت درآمد سردفتردار، سهم دفتریار از حق التحریر و حق کانون سردفتران محقق نمی شود.

وی اضافه کرد: این کمبود درآمد، زمینه ای برای بعضی تخلفات فراهم می کند که جذب غیر متعارف و دور از شان سردفتری کار، یکی از آنهاست و چه بسا تخلفاتی هم انجام شود.

این مقام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ادامه داد: ممکن است سردفتر به صورت عرفی  و اخلاقی، نسبت به کسانی که کار به او ارجاع می کنند، بدهکار شود و سردفتر احساس دین کرده و وادار می شود به بعضی تقاضاها در اجرا نکردن برخی مقررات تن دهد.

وی تبعات نامطلوب دیگر این مشکل را متوجه کارکنان دفاتر اسناد رسمی دانست و اظهار داشت: وقتی که درآمد دفترخانه پایین باشد، حقوق کمتری هم به کارکنان دفترخانه خواهد رسید و آنها در معرض خطراتی نظیر رعایت نکردن مقررات و انجام کارهای خلاف قرار گیرند.



** نظارت بازرسین سازمان ثبت اسناد و سازمان بازرسی کل کشور بر فعالیت دفاتر اسناد رسمی

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد کشور، فراوان ترین نظارت بر عملکرد دفاتر اسناد رسمی را به فعالیت بازرسان ادارات ثبت شهرستان ها منصوب کرد و گفت: بازرسین ادارات ثبت به صورت دوره ای به دفاتر مراجعه می کنند و تنظیم اسناد از جهات مختلف کنترل می شود.

وی، اضافه کرد: گاهی بازرسی، کلی است و تمام اسناد در دوره ای مشخص مورد بازرسی و کنترل قرار می گیرد و گاهی هم به صورت گزیده ای، تعدادی از اسناد یک دفترخانه کنترل می شود و اگر تخلفی باشد، برخورد خواهد شد.

انجم شعاع، نحوه دیگر نظارت بر دفاتر اسناد رسمی را مداخله اداره کل نظارت، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ذکر کرد و گفت: کارشناسان این اداره کل، به طور متناوب به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کنند که این کار هم به صورت مستقل و هم با همکاری بازرسان ادارات ثبت محل، انجام می شود.

وی سومین نوع نظارت بر دفاتر اسناد رسمی را بازرسی کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور ذکر کرد و افزود: بازرسان این سازمان در بخش مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به دفاتر مراجعه می کنند و نتایج گزارشات بازرسی به سازمان ثبت ارسال می شود، چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد، برخورد می شود و اگر لازم باشد، اصلاحی انجام شود، حتی المقدور مورد عمل قرار می گیرد.



**برخی تخلفات دفاتر اسناد رسمی، وصف کیفری دارد

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، درباره تخلفات روی داده در دفاتر اسناد رسمی نیز توضیح داد: تخلفات از تنوع زیادی برخوردار است که به عنوان مثال می توان گفت وقتی یک سند رسمی تنظیم می شود، سردفتر باید مستندات و مدارکی از طرفین دریافت کند، استعلام ها و مجوزهای لازم نیز اخذ شده باشد که اگر این کار انجام نشود، تخلف رخ داده است.

وی کوتاهی در وصول حقوق دولتی از متقاضیان تنظیم سند را دیگر تخلف احتمالی در دفاتر اسناد رسمی دانست و ادامه داد: این حقوق مانند مالیات نقل و انتقال خودرو و حق الثبت اسناد است که ممکن است گاهی در وصول حقوق دولت کوتاهی صورت گیرد.

انجم شعاع با تاکید بر اینکه برخی تخلفات انجام شده در دفاتر اسناد رسمی، وصف کیفری هم دارد، گفت: ممکن است این تخلفات مانند حضور نداشتن طرفین معامله در دفتر و تنظیم سند، طبق ماده 100 قانون ثبت، جعل در اسناد رسمی شناخته و برای آن مجازات کیفری هم در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: رعایت نکردن مقررات و آنچه در قانون به عنوان وظیفه برای دفاتر اسناد رسمی پیش بینی شده، قابل پیگرد و برخورد است.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه آماری از حیث فراوانی تخلفات در اختیار نداریم، اظهار داشت: برای رسیدگی به تخلفات دفاتر اسناد رسمی در هر اداره کل ثبت یک نفر جانشین دادستان انتظامی و در بعضی استان ها نیز دادیار انتظامی حضور دارند و به تخلفات رسیدگی می کنند.

وی اضافه کرد: در هر استانی یک دادگاه بدوی انتظامی سردفتران و دفتریاران وجود دارد که پرونده ارسالی از سوی دادستان انتظامی را مورد رسیدگی قرار می دهد.

انجم شعاع به وجود دادگاه تجدیدنظر در این باره نیز اشاره کرد و گفت: در مواردی هم که به احکام صادر شده از سوی دادگاه بدوی اعتراض شود، پرونده برای بررسی به دادگاه تجدیدنظر که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مستقر است، ارسال می شود.

پرینت

مواد مخدر علت بروز 25 درصد جرایم

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت:
براساس تحقیقات بنیاد علوم رفتاری، مواد مخدر علت بروز 25 درصد از جرایم در کشور
است.


دکتر مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: با توجه به
کاهش چشمگیر جرایم خشونت آمیز و سازمان یافته و از طرفی افزایش جمعیت کیفری
زندانها،  براساس مطالعات انجام شده 25 درصد جرایم بطور مستقیم ریشه در مواد مخدر
دارد.


وی گفت:براساس تحقیقات انجام شده جرایم خرد یعنی آندسته از بزه هایی که ارزش
مالی آن زیر یک میلیون ریال است 20 درصد افزایش یافته و علت اصلی آن نیز سرقتهایی
است که بوسیله معتادان برای تهیه پول مواد مخدر انجام می شود.


این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: سرقت وسایل خودرو ، کیف زنی و اینگونه
ناهنجاریها ریشه مستقیم در اعتیاد و مواد مخدر دارد ضمن آنکه عمده فروشی های مواد
مخدر نیز بخش اعظمی از جرایم شهری می باشد.


به گفته ابهری، با توجه به کاهش 70 درصدی جرایم خشن، کارشناسان و صاحب نظران
امیدوارند با ادامه روند مقابله با مافیای مواد مخدر آسیبهای مربوط به کارتن خوابی،
انتقال امراض مصری و جرایم خرد نیز از جامعه ریشه کن شده و جمعیت کیفری زندانها نیز
کاهش یابد.

یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت:
براساس تحقیقات بنیاد علوم رفتاری، مواد مخدر علت بروز 25 درصد از جرایم در کشور
است.


دکتر مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: با توجه به
کاهش چشمگیر جرایم خشونت آمیز و سازمان یافته و از طرفی افزایش جمعیت کیفری
زندانها،  براساس مطالعات انجام شده 25 درصد جرایم بطور مستقیم ریشه در مواد مخدر
دارد.


وی گفت:براساس تحقیقات انجام شده جرایم خرد یعنی آندسته از بزه هایی که ارزش
مالی آن زیر یک میلیون ریال است 20 درصد افزایش یافته و علت اصلی آن نیز سرقتهایی
است که بوسیله معتادان برای تهیه پول مواد مخدر انجام می شود.


این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: سرقت وسایل خودرو ، کیف زنی و اینگونه
ناهنجاریها ریشه مستقیم در اعتیاد و مواد مخدر دارد ضمن آنکه عمده فروشی های مواد
مخدر نیز بخش اعظمی از جرایم شهری می باشد.


به گفته ابهری، با توجه به کاهش 70 درصدی جرایم خشن، کارشناسان و صاحب نظران
امیدوارند با ادامه روند مقابله با مافیای مواد مخدر آسیبهای مربوط به کارتن خوابی،
انتقال امراض مصری و جرایم خرد نیز از جامعه ریشه کن شده و جمعیت کیفری زندانها نیز
کاهش یابد.

پرینت

برگزاری دوره آموزشی سازمان ملل متحد و امنیت انسانی

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد سومین دوره آموزشی انجمن را با عنوان «سازمان
ملل متحد و امنیت انسانی» و با حضور اساتید برجسته و صاحبنظر از تاریخ 19 تا 24
اسفند 1391 برگزار می نماید.
* عناوین دروس دوره:
«مفهوم امنیت انسانی و رابطه آن با توسعه انسانی»،
«جایگاه امنیت انسانی در قطعنامه های سازمان ملل متحد (مسؤولیت حمایت)»، «تحریم های اقتصادی و امنیت انسانی»، «دیپلماسی پیشگیرانه»، «امنیت انسانی و تجارت اسلحه»، «امنیت غذایی»، «حکومت قانون»، «آزادی ملتها در تعیین سرنوشت خویش»، «توسعه پایدار، محیط زیست و تغییرات آب و هوایی»، «حقوق بین الملل و مقابله با بلایای طبیعی» و «حمایت از غیرنظامیان در مخاصمات مسلحانه».
* اساتید دوره:
دکتر سید قاسم زمانی، دکتر حسن سواری، دکتر حسین شریفی
طرازکوهی، دکتر آرامش شهبازی، دکتر محمد رضا ضیایی بیگدلی، دکتر محسن عبداللهی، دکتر ستار عزیزی، دکتر پوریا عسکری، دکتر علی مشهدی، دکتر نسرین مصفا، دکتر جمشید ممتاز، دکتر امیر ساعد وکیل، دکتر محمدرضا ویژه.
  * شرایط ثبت نام:
1. واریز مبلغ 000 000 3 ریــال به به شماره حساب 102921160423 بانک پارسیان، شعبــه لیزینگ، کد شعبه 1 / 1029 به نام انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد. مبلغ ثبت نام برای دانشجویان 000 500 2 ریــال و برای آن دسته از اعضای انجمن که حق عضویت سال 1390 را
پرداخته اند 000 000 2 ریــال است.

2. ثبت نام کنندگان می باید فارغ التحصیل یا دانشجوی
دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های مرتبط (حقوق، روابط بین الملل، علوم سیاسی و ...) باشند؛

4.تعداد شرکت کنندگان دوره محدود خواهد بود، لذا فهرست نهایی اسامی شرکت کنندگان برحسب تقدم تاریخ ثبت نام و تکمیل مدارک  مربوط مشخص خواهد شد.
5. شروع ثبت نام از روز دوشنبه 16 بهمن ماه 1391 می باشد و تا روز چهارشنبه 16 اسفند ماه 1391 ادامه خواهد داشت.
6. زمان دوره:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 13:30 تا 18:00 و پنجشنبه از ساعت 07:30 تا
12:00.
توجه:
1. ارسال تصویر کارت دانشجویی یا مدرک فارغ التحصیلی و
اصل فیش بانکی پیش از پایان مهلت ثبت نام (16 / 12 / 91) ضروری است؛ درصورتیکه مدارک از طریق رایانامه ارسال گردند، ارائه اصل فیش بانکی در اولین جلسه دوره ضروری است. به مدارک ناقص ترتیب اثر داده نمی شود.

2. تعداد شرکت کنندگان دوره محدود خواهد بود، لذا فهرست نهایی اسامی شرکت کنندگان برحسب تاریخ ثبت نام و تکمیل مدارک مشخص خواهد شد.
3. اعطای گواهینامه منوط به حضور منظم متقاضی در دوره است.

4. اطلاعات تکمیلی از جمله محل برگزاری دوره متعاقباً از طریق رایانامه و پایگاه اینترنتی انجمن به اطلاع شرکت کنندگان در دوره خواهد رسید.
 
آدرس دفتر انجمن: تهران، خیابان کریم خان، ابتدای آبان شمالی(عضدی)، ساختمان دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، طبقه 2، اتاق 201
 تلفن: 2 81032201
 
 
پرینت

راهکار اساسی تساوی دیه زنان و مردان چیست؟

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

یکی از بحث‌های بسیار مهمی که در هفته‌های اخیر شاهد بازتاب رسانه‌ای آن بوده‌ایم بحث "تساوی دیه زن و مرد" است که واکنش‌های متفاوتی را از سوی مردم جامعه به ویژه بانوان کشورمان به دنبال داشته است.

 

در ماده 300 قانون مجازات اسلامی آمده است که "دیه قتل زن مسلمان خواه عمدی و خواه غیرعمدی نصف دیه مرد مسلمان است." از این رو اغلب کارشناسان و بسیاری از مردم جامعه به ویژه زنان با این موضوع مخالف هستند زیرا با تغییراتی که در حال حاضر در جامعه رخ داده است شاهد هستیم که زنان همانند مردان در جامعه فعالیت می‌کنند و در رشد اقتصادی کشور بسیار تاثیرگذار هستند. پس بهتر است که به دنبال حذف این نوع تفاوت‌ها در میان زنان و مردان باشیم.

 

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هم‌چنین در ماده 209 قانون مجازات اسلامی هم به صراحت به این موضوع اشاره شده که" هرگاه مرد مسلمانی عمدا زن مسلمانی را بکشد محکوم به قصاص است لیکن باید ولی زن قبل از قصاص قاتل نصف دیه مرد را به او بپردازد". با این اوصاف می‌توان گفت که پرداخت دیه زنان به این شیوه، یک نوع نابرابری در اجرای عدالت میان زنان و مردان است.

 

متاسفانه امروزه در جامعه ما این‌گونه القا شده که دیه زن و مرد یکسان است در صورتی که طبق گفته مدیر کل تدوین لوایح قوه قضاییه قرار است نصف دیه زنان از طریق صندوق تامین خسارت‌های بدنی بیمه مرکزی پرداخت شود و این موضوع به هیچ وجه به معنای تساوی دیه زن و مرد نیست پس باید به دنبال بهترین راهکار برای یکسان سازی دیه زنان و مردان باشیم.

 

در اکثر گفت‌وگوها، اساتید و حقوقدانان بر این عقیده بودند که باید به سمت یکسان سازی دیه زنان و مردان برویم و مابه‌التفاوت‌های موجود در دیه زنان را حذف کنیم.

 

می‌توانیم تفاضل دیه زن نسبت به مرد را از بودجه عمومی تامین کنیم

 

 حسین میرمحمد صادقی، سخنگوی اسبق دستگاه قضایی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا، با اشاره به مبحث دیه زن و مرد در قانون مجازات اسلامی، خاطرنشان کرد: در مورد صدماتی خارج از تصادفات رانندگی هم می‌توان راه‌هایی را پیش‌بینی کرد که تفاضل دیه زن نسبت به مرد از بودجه عمومی یا بیت‌المال و صندوق‌هایی پرداخت شود.

 

وی تصریح کرد: برخی معتقدند دیه مجازاتی است که بابت جنایات ارتکاب یافته علیه جسم و جان افراد، قابل اجراست و برخی دیگر نیز بر این باورند که دیه نوعی غرامت است؛ به دلیل خسارتی که بر جسم یا جان دیگری وارد شده، مرتکب باید غرامتی بدهد که نام آن از لحاظ فقهی "دیه" است.

 

این حقوقدان معتقد است که دیه مفهومی میان این دو است که هم ویژگی‌هایی از مجازات و هم ویژگی‌هایی از جبران خسارت و غرامت دارد. در حقیقت یک مفهوم ویژه در فقه اسلامی با ویژگی‌هایی از مجازات و غرامت وجود دارد.

 

میرمحمدصادقی ادامه داد: به طور سنتی در فقه این مساله مطرح بوده که وقتی میزان دیه صدمات وارده به زن از 30 درصد دیه کامل فراتر رود، دیه زن نصف خواهد شد. البته این مساله را نباید به این معنا دانست که از لحاظ موازین فقهی، ‌ارزش انسانی زن نصف ارزش انسانی مرد است، بلکه شاید علت پیش‌بینی چنین چیزی این بوده که مردان نان‌آوری خانواده را بر عهده داشتند. بنابراین علاوه بر انسان بودن، یک موجود اقتصادی نیز هستند.

 

سخنگوی اسبق دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: در این صورت اگر به زنی جراحتی وارد می‌شد یا کشته می‌شد، به یک انسان صدمه وارد شده بود، در حالی که اگر همین صدمه به مرد وارد می‌شد به یک انسان به علاوه فردی که نان‌آور خانواده است صدمه وارد شده است. به همین دلیل قاعده تنصیف دیه پیش‌بینی شد، از جمله اینکه اگر زنی توسط مردی کشته شود حق قصاص برای اولیای دم زن وجود دارد اما پس از پرداخت فاضل دیه به ورثه مرد.

 

این مدرس دانشگاه با بیان این‌که «امروزه وضعیت از لحاظ نقش زن و مرد تغییر یافته است» گفت: در دوران جدید بسیاری از زنان نان‌آور خانواده هستند و تکیه اقتصادی خانواده بر آنان نیز هست و شاید کمتر خانواده‌ای را بتوان پیدا کرد که مردان به طور انحصاری مسوولیت تامین هزینه‌های زندگی را بر عهده داشته باشند.

 

این حقوقدان هرگونه تلاش در جهت یکسان کردن دیه زن و مرد با استفاده از مجموعه راه‌های موجود را بسیار خوب و پسندیده دانست و گفت: از جمله اینکه در سال‌های گذشته پرداخت دیه از سوی شرکت‌های بیمه در مورد تصادفات در قانون پیش‌بینی شد که بر اساس آن شرکت‌های بیمه‌گر بر اساس قرارداد منعقد شده باید دیه را بدون توجه به جنسیت و مذهب قربانی یا بیمه‌گذار پرداخت کنند.

 

سخنگوی اسبق دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: در مورد مابقی انواع صدماتی که خارج از تصادفات رانندگی وارد می‌شود نیز می‌توان راه‌هایی را پیش‌بینی کرد که این تفاضل دیه از صندوق‌هایی یا بودجه عمومی یا بیت‌المال پرداخت شود که هم کمکی به زن و خانواده زن بوده و هم سبب تصحیح دیدگاهی شود مبنی بر اینکه ارزش زن نسبت به مرد کمتر است.

 

میرمحمدصادقی اظهار کرد: اگر ما این راه‌حل را در جنایات غیرعمدی بپذیریم در جنایات عمدی از جمله ضرب و جرح یا قتل عمدی نیز می‌توان این را به طریق اولی پذیرفت، زیرا در جنایات عمدی به نوعی مسوولیت متوجه نظام و حکومت بوده که نتوانسته از یکی از اعضای جامعه در قبال جرم و جنایت حمایت کند که این از وظایف اولیه دولت‌ها و نظام‌های حقوقی به شمار می‌رود.

 

وی تاکید کرد: جا دارد خساراتی که به فردی بر اثر ارتکاب جنایت عمدی علیه وی وارد شده را از بودجه عمومی جبران کرد و همچنین می‌توان در قانون این موضوع را پیش‌بینی کرد که در جنایات عمدی تفاضل دیه در صورتی که قربانی زن باشد از بودجه عمومی پرداخت شود.

 

بهتر است شیوه ای برای برابری دریافت دیه زنان و مردان تنظیم کنیم نه تساوی دیه آنان

 نعمت احمدی، استاد دانشگاه و وکیل دادگستری در این زمینه به خبرنگار حقوقی ایسنا گفت: بهتر است شیوه‌ای برای برابری دریافت دیه زنان و مردان تنظیم کنیم نه تساوی دیه آنان را. زیرا بین تساوی دیه زنان و مردان و پرداخت این دو تفاوت بسیاری وجود دارد.

 

وی با بیان این که «دیه یک اصل شرعی است» اظهار کرد: ‌برابر قانون اساسی، قوانین در کشور ما نباید مخالف اسلام باشد و شورای نگهبان هم برابری دیه زن و مرد را تایید نمی‌کند زیرا وظیفه شورای نگهبان حفظ و حراست از دین و جلوگیری از تصویب قوانین مغایر و مخالف اسلام است، لذا مطرح شدن تساوی دیه زنان و مردان در جامعه درست نیست.

 

این حقوقدان با طرح این سوال که چرا باید در زمینه پرداخت دیه، با شورای نگهبان درگیر شویم؟ تصریح کرد: همانطور که برابر اصل سوم قانون اساسی و دیگر اصول این قانون از حقوق زنان حمایت شده است و اصل بر برابری انسان‌ها در برخورداری از حقوق یکسان است لذا ضروری است که صندوقی را به پرداخت دیه زنان اختصاص دهیم و با قراردادن سنواتی در این صندوق، مابه التفاوت دیه آنان را پرداخت کنیم.

 

احمدی با اشاره به حدیث "حلال محمد، حلال الی یوم القیامه و حرام محمد حرام الی یوم القیامه" ادامه داد: همانطور که می‌دانیم نمی‌توانیم تساوی دیه زن و مرد را در جامعه مطرح کنیم و نیز برای اینکه چالشی با دین و مذهب نداشته باشیم بهتر است که شیوه برابری دریافت دیه زنان و مردان را تنظیم کنیم نه تساوی دیه آنان را. چرا که بین تساوی دیه زنان و مردان و پرداخت دیه آنان به صورت مساوی، تفاوت بسیاری وجود دارد.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که تعداد بسیار اندکی از حوادث در جامعه وجود دارد که به عنوان قتل‌های غیرعمد مطرح می‌شوند، لذا پرداخت دیه زنان در مورد قتل‌های غیر عمد بار مالی بسیار کمی دارد. بنابراین ما می‌توانیم در زمینه پرداخت دیه زنان، آن بخشی که مشمول قرارداد بیمه است را «سمعا و طاعتا» بپذیریم و طبق آن عمل کنیم، ولی در مواردی که قرارداد بیمه وجود ندارد چه در زمینه قتل‌های عمد و چه در مورد قتل‌های غیر عمد که آمار آنها به شدت پایین است؛ صندوقی را ایجاد کنیم.

 

وی تصریح کرد: با تامین منابع این صندوق در بودجه سنواتی آن، می‌توانیم معضل اجتماعی در مورد تساوی دیه زن و مرد را حل کنیم و بهانه را از دست دشمنان بگیریم تا مدام نگویند که در اسلام تبعیض وجود دارد و به خود جرات ندهند که وارد مسائل شرعی ما شوند.

 

نصف دیگر دیه زنان را می‌توانیم از طریق صندوق تامین خسارات بدنی بیمه مرکزی ترمیم و تکمیل کنیم

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی چیت‌سازیان، استاد دانشگاه نیز در این زمینه به خبرنگار حقوقی ایسنا گفت که تساوی دیه زنان و مردان به این معناست که می‌توانیم نصف دیگر دیه زنان را از طریق صندوق تامین خسارات بدنی بیمه مرکزی ترمیم و تکمیل کنیم همانند بیمه‌های تکمیلی.

 

وی با بیان این‌که «دیه زنان و مردان همان آن است که در فقه و شریعت آمده و طبق نظر فقها دیه زنان نصف دیه مردان است» تصریح کرد: طبق نسوخ اسلامی دیه زنان نصف دیه مردان است و آنچه که فقهای عظام در این زمینه گفته‌اند، ‌کاملا صحیح است و طبق نص صریحی که داریم؛ متن شریعت اسلامی آن چیزی است که فقها مطرح کرده‌اند.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نصف دیگر دیه زنان را می‌توانیم از طریق صندوق تامین خسارات بدنی بیمه مرکزی تکمیل کنیم، همانند بیمه‌های تکمیلی که این موضوع از لحاظ شرع ایرادی ندارد زیرا شئونات زنان باید محفوظ بماند و دیه آنان نیز تکمیل شود.

 

این حقوقدان یادآور شد: دیه اهل کتاب یا اهل ذمه کمتر از دیه مسلمانان است، اما قوانینی در مورد آنها در جایی دیگر به تصویب رسیده است که می‌توان دیه آنها را تغییر داد، لذا دیه زنان را هم می‌توانیم به صورتی که مخالف و مغایر نص صریح قانون نباشد تکمیل کنیم.

 

این حقوقدان در پایان با اشاره به آیه شریفه « انا خلقناکم من ذکر و انثی و ...» گفت: طبق این آیه که در مورد یکسان‌سازی زن و مرد ذکر شده است ما دو نوع شأن مذکر و مونث داریم و طبیعی است که خداوند زن و مرد را آفریده است اما در بحث‌هایی مانند ارث، دیه و غیره تفاوت‌هایی بین زنان و مردان وجود دارد و این موضوع به معنای تبعیض بین زنان و مردان نیست بلکه تفاوت در بین آنها حکمت‌های الهی است و اگر ما بتوانیم جایگاه زن را ترفیع دهیم، امر بسیار ممدوح و مطلوبی را انجام داده‌ایم.

 

باید به سمت یکسان سازی دیه زنان و مردان برویم

جت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی، استاد دانشگاه و حقوقدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا اظهار کرد: با توجه به حضور زنان همانند مردان در عرصه‌های اقتصادی جامعه، می‌توانیم مابه‌التفاوت‌های موجود در دیه زنان را حذف کنیم و به سمت یکسان سازی دیه زن و مرد پیش برویم.

 

وی تصریح کرد: مابه‌التفاوت‌هایی که در ارتباط با دیه زن و مرد وجود دارد، بیشتر به عنوان خسارت وارده بر خانواده مطرح می‌شود، چراکه در زمان‌های گذشته نقش زن در اقتصاد خانواده کمتر بوده و عمدتا نقش مرد در اقتصاد خانواده‌ها موثر بوده است، البته ناگفته نماند که از لحاظ عاطفی فقدان زن در خانواده‌ها خیلی موثرتر از فقدان مرد است.

 

این حقوقدان با بیان این‌که «تفاوت در پرداخت دیه زن و مرد به جنبه‌های عاطفی و یا اخلاقی مربوط نمی‌شود» تصریح کرد: تفاوت در پرداخت دیه بین زنان و مردان به میزان نقش زن در اقتصاد خانواده‌ها و یا کمبود و خلائی که در اثر فوت زن یا مرد در خانواده‌ها است، مربوط می‌شود.

 

رهامی با بیان این‌که «با تحولات جامعه به تدریج مابه‌التفاوت در پرداخت دیه زنان و مردان حل شده است» ادامه داد: اگر ما مبنای صحیح و عقلانی را در زمینه پرداخت دیه زن و مرد بپذیریم که مبتنی بر ذات برابری زن و مرد به لحاظ کرامت انسانی است؛ تفاوت‌های موجود در قصاص زن و مرد هم حل خواهد شد.

 

این استاد دانشگاه با بیان این‌که «نظر اکثر فقها در زمینه دیه مبتنی بر شرایط زمان و مکان بوده و با تغییر مبانی فلسفه حکم، احکام هم تغییر خواهد کرد» گفت: این همان نکته‌ای است که امام (ره)فرمودند که دو عامل مهم زمان و مکان در صدور فتوا موثر است و هیچ فتوایی در خلاء صادر نمی‌شود بلکه فتواها در ظرف زمان و مکان صادر می‌شود.

 

وی در پایان گفت: وقتی که ما می‌پذیریم دیه غیرمسلمانان با دیه مسلمانان می‌تواند برابر باشد، لذا می‌توانیم دیه زنان را که نصف دیه مردان است به صورت تساوی پرداخت کنیم.

 

بهتر است که راه حل شرعی را در زمینه تساوی دیه زنان و مردان را پیدا کنیم

  صالح نیکبخت، وکیل دادگستری در زمینه تساوی دیه زن و مرد به خبرنگار حقوقی ایسنا گفت: برای این‌که با مشکل شرعی مواجه نشویم بهتر است که راه حل شرعی را در زمینه تساوی دیه زن و مرد پیدا کنیم که با احکام فقهی مطابقت داشته باشد.

 

وی یادآور شد: در گذشته قانون بیمه شخص ثالث مصوب 1387 را داریم که یکی از روشن‌ترین مواردی که در این قانون در زمینه دیه به تصویب رسیده است، در مورد قتل‌های غیرعمد یعنی تصادفات رانندگی است؛ لذا نمی‌توانیم در مواردی پرداخت دیه به صورت تساوی بین زنان و مردان را بپذیریم و در موارد دیگر این موضوع را رد کنیم چرا که عمده‌ترین قتل‌های غیر عمدی که در کشورمان رخ می‌دهد در زمینه تصادفات رانندگی است.

 

نیکبخت تصریح کرد: اگر ما اصل برابری همه آحاد ملت را در استفاده از امکانات قانونی بپذیریم، دیگر جایی برای این موضوع وجود ندارد که جانی مرتکب قتل ولو به صورت غیرعمد شود و به جای اینکه تمامی دیه را پرداخت نماید جامعه را متحمل پرداخت این خسارت کنیم که در حقیقت این برابری در جایی دیگر نابرابری را تثبیت می‌کند.

 

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: با توجه به دگرگونی و تحولاتی که در جامعه به وجود آمده است و زنان هم همانند مردان کار می‌کنند و همچنین وضعیتی که در اقتصاد کنونی کشور به وجود آمده است مبنی بر اینکه امکان زندگی امن بدون کارکردن دو نفر (زن و مرد) فراهم نمی‌شود، لذا اقدامات اساسی در جهت تساوی پرداخت دیه زنان و مردان باید فراهم شود چه در مورد قتل‌های غیرعمد و چه در مورد قتل‌های عمدی که موجب قصاص جانی می‌شود و طرفین به پرداخت دیه با همدیگر تراضی می‌کنند.

 

این حقوقدان با بیان این‌که «در مورد قتل‌های عمد در صورتی که طرفین به دیه تراضی ‌کنند، به جای اینکه نصف دیه را صندوق خسارات تامین بدنی بیمه مرکزی پرداخت کند، تمامی دیه را جانی پرداخت می‌کند» یادآور شد: در مورد قتل‌های عمد، پرداخت دیه کمتر مطرح می شود چرا که طبق قوانین اسلامی جانی مستوجب قصاص است و در صورت گذشت اولیای دم، دو طرف می توانند به پرداخت دیه تراضی کنند ولی همه دیه را باید جانی پرداخت کند.

 

وی با بیان این‌که «قانون در کشور ما و کشورهایی که نظام قانون‌گذاری دارند توسط نمایندگان مردم تصویب می‌شود» گفت: در مواردی که نباید با احکام فقهی و شریعت مخالفت داشته باشیم با مشکل شرعی روبرو می‌شویم و این موارد تنها با پیدا کردن مجوز شرعی که با احکام فقهی مطابقت داشته باشد حل خواهد شد، مانند بحث دیه؛ لذا نمی‌توان قانون جدیدی را وضع کرد ولی با توجه به اینکه اکثر علماء بر این عقیده‌اند که فقه پویا و اجتهاد مستمر در زمان می‌تواند مسائل مستحدثه را حل کند بنابراین باید بتوان با نظر علما و با اجتهاد مستمر مسایل جدیدی که مطرح می‌شوند را حل کنیم.

پرینت

راه اندازي سامانه الكترونيكي 129

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، "حجت‌الاسلام حمید شهریاری" در جلسه فناوری
اطلاعات قوه قضائیه در خراسان جنوبی با اشاره به کسب رتبه نخست این استان در حوزه
برخورداری و استفاده مطلوب از فناوری اطلاعات، اظهار داشت: مرکز آمار و فناوری
اطلاعات قوه قضائیه کشور در آبان سال 88 زیر نظر رئیس قوه قضائیه راه‌اندازی
شد.
وی ادامه داد: اجرای طرح عدالت الکترونیکی که مهم‌ترین طرح
در این نهاد است و همچنین سامانه جامع آماری(سجا) و ایجاد سامانه خدمات الکترونیکی
قضایی به مردم(سخا) از جمله خدمات قوه قضائیه در سه سال اخیر بوده
است.

راه‌اندازی سامانه 129 الکترونیکی برای ثبت جرائم مشهود

رئیس مرکز آمار فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: توسعه اتوماسیون اداری و مالی و پشتیبانی قوه قضاییه از
دیگر اقدامات این مرکز است.

حجت‌الاسلام شهریاری تاکید کرد: این مرکز با ایجاد دبیرخانه الکترونیکی و حسابداری الکترونیکی در آینده‌ای نزدیک برای صرفه‌جویی در مصرف زمان و کاغذ اقدام می‌کند.

وی از راه‌اندازی سامانه 129 الکترونیکی به منظور یکپارچه‌سازی در این حوزه، مشاور حقوقی، دریافت تصاویری از زورگیری‌های خیابانی و جرایم مشهود خبر داد.

راه‌اندازی سامانه الکترونیکی بانک اطلاعات سجل قضایی


حجت‌الاسلام شهریاری گفت: سامانه الکترونیکی
بانک اطلاعات سجل قضایی اشخاص حقیقی و حقوقی به ویژه افراد سابقه‌دار ایجاد می‌شود
که در این سامانه با دادن کد ملی می‌توان اطلاعات سجلی فرد را دریافت
کرد.

رئیس مرکز آمار فناوری اطلاعات قوه قضائیه خاطرنشان كرد: طرح تحلیل و
نقد آرای دادگستری در دیوان عالی موسوم به «تناد» راه‌اندازی شده است و فاز
مطالعاتی این طرح از ابتدای سال گذشته آغاز شد و پایان مراحل تحلیل و طراحی آن را
در تابستان امسال داشتیم.
پرینت

رتبه نخست کشور در عملکرد قضایی اعلام شد

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

معاون برنامه‌ریزی دادگستری خراسان جنوبی گفت: امسال این استان رتبه نخست عملکرد اداری و قضایی را در کشور به خود اختصاص داد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، محمد اسماعیلی در جلسه شورای قضایی استان اظهار کرد: این استان در 10 ماهه امسال در عملکرد اداری و قضایی سامانه مدیرت پرونده قضایی رتبه اول را به دست آورده است.

 

وی با بیان این‌که «از عمده‌ترین طرح‌های توسعه قضایی طرح سیستم مدیریت پرونده قضایی cms است» گفت: این طرح با هدف افزایش سرعت، بهبود دقت رسیدگی و رضایت ارباب رجوع فعالیت می‌کند.

 

معاون برنامه ریزی دادگستری کل خراسان جنوبی با بیان این‌که «خراسان جنوبی در سال 1383به تصویب مجلس شورای اسلامی، استان شده است» افزود: این استان دارای 420 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان است.

 

اسماعیلی با بیان این‌که «این استان از 11 حوزه قضایی برخوردار است» یادآور شد: 84 نیروی قضایی و 433 نیروی اداری در استان فعالیت می‌کنند.

 

معاون برنامه‌ریزی دادگستری کل خراسان جنوبی با اشاره به وجود نرم افزار سیمرغ در دانشگاه‌های استان خاطرنشان کرد: برای راه اندازی این نرم افزار 150 میلیون ریال هزینه شده است.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط