ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

آخرین واکنش پلیس به پرونده تصادف زنجیره‌ای مشهد/ گلایه پلیس از مقام قضایی

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

معاون حقوقی پلیس راهور با انتقاد شدید از نحوه اطلاع رسانی در مورد پرونده فرماندهی پلیس راه خراسان رضوی در حادثه تصادف زنجیره‌ای گفت: هیچ مورد قصوری از سوی پلیس در این حادثه وجود نداشته و آنچه که تحت عنوان اظهارت منتسب به فرمانده پلیس راه بیان شده غلط است.

سرهنگ محمد ترحمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصادف زنجیره‌ای رخ داده در آزادراه شهید شوشتری مشهد و حواشی پس از آن که بازپرس پرونده، فرمانده پلیس راه استان خراسان رضوی را به عنوان مقصر حادثه اعلام کرده بود، گفت: روز جمعه چهارم فروردین ماه امسال در حین اجرای طرح ترافیک نوروزی 10 کیلومتر از آزاد راه شهید شوشتری دچار مه گرفتگی شده و در پی آن سه تصادف زنجیره‌ای پی در پی رخ داد.

وی با بیان اینکه آزاد راه شهید شوشتری تنها راه ارتباطی میان مشهد و نیشابور است، گفت: مه گرفتگی در این جاده مسبوق به سابقه بوده به طوری که در 31 روز فروردین ماه سال 95 تمام جاده دچار مه گرفتگی بوده است.

معاون حقوق پلیس راهور ناجا در توضیح تصادفات رخ داده در این آزاد راه، اظهار کرد: در حوالی ساعت 12:15 همان روز بعد از گیت عوارضی نیشابور به مشهد هشت دستگاه خودرو با یکدیگر تصادف کردند. پس از آن در نقطه حدود 200 متر پس از محل این حادثه و در لاین شمالی بزرگراه، تصادف دوم رخ داده و 11 دستگاه خودرو با یکدیگر برخورد کرده و پس از آن نیز 23 دستگاه خودرو با یکدیگر برخورد کردند که منجر به فوت یکی از حادثه دیدگان که دختری هفت ساله بود در مسیر بیمارستان شد.

ترحمی با بیان اینکه پس از تصادف اول بلافاصله نیروهای پلیس راهور که در محدوده عوارضی مستقر شده بودند خود را به محل رساندند گفت: متاسفانه در لاین مخالف تعدادی از رانندگان توقف کرده و اقدام به عکاسی کرده بودند که همین موضوع سبب وقوع تصادف دوم و سوم شد.

وی با بیان اینکه در پی این حادثه پلیس، آزادراه شهید شوشتری را مسدود کرد و عوامل امدادی و انتظامی و ... نیز در محل حاضر شدند گفت: سرانجام حوالی ساعت 14 همان روز مسیر بازگشایی شده و تردد به حالت عادی بازگشت اما همچنان مه گرفتگی در مسیر ادامه داشت.

معاون حقوق پلیس راهور ناجا با بیان اینکه از صبح همان روز هفت تیم گشتی پلیس راه با گشت زنی در جاده که 10 کیلومتر آن دچار مه گرفتگی بود، نسبت به رانندگی با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی در شرایط مه هشدار دادند، گفت: حتی دو تابلوی پیام رسان نیز در ابتدا و انتهای آزادراه از سوی راهداری نصب شده و بر روی آن هشدارها و تذکرات لازم برای رانندگی در شرایط مه آلود و لغزنده ارائه شده بود.

ترحمی با بیان اینکه بر اساس آمار تردد شمارهای بزرگراه شهید شوشتری در این روز 78 هزار وسیله نقلیه از این مسیر تردد کردند گفت: از این 78 هزار وسیله نقلیه تنها 43 دستگاه با یکدیگر تصادف کردند که 23 نفرشان مقصر حادثه بودند.

دو اتهام مربوط به رئیس پلیس راه استان در خصوص حادثه

وی با اشاره به اتهاماتی که از سوی مقام قضایی به رئیس پلیس راه استان خراسان رضوی وارد شده، گفت: اتهام عدم اطلاع رسانی و عدم نصب علائم به فرمانده پلیس راه مطرح است این در حالیست که اطلاع رسانی به موقع از سوی پلیس راه و بر اساس شواهد موجود انجام و گشت زنی خودروها نیز در طول مسیر انجام شده بود. ضمن اینکه نصب علائم به هیچ عنوان وظیفه پلیس نیست و راهداری مسئول آن است و البته در این محور نیز علائم نصب شده و همانطور که گفتم دو تابلوی هوشمند در قسمت ابتدا و انتهای بزرگراه که مه گرفتگی در آن بسیار رخ می‌دهد نصب شده که سرعت مطمئنه و شرایط رانندگی در این محور را اعلام کرده بود.

احضار فرمانده پلیس راه بدون اطلاع مافوق

ترحمی با تاکید بر اینکه برابر ماده 615 آئین دادرسی کیفری باید احضار فرمانده پلیس راه خراسان رضوی با اطلاع مافوقش یعنی فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی انجام می‌شد، گفت: متاسفانه اولین اقدام خلاف در این زمینه همین موضوع بود چرا که احضار فرمانده پلیس راه بدون اطلاع فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی انجام شده و ایشان از طریق رسانه‌ها متوجه این موضوع شدند.

وی با بیان اینکه پلیس راهور با احضار فرمانده پلیس راه استان مشکلی نداشته و همواره از مشخص شدن سهم دستگاه‌های مختلف در بروز حوادث استقبال کرده است گفت: اما مشکل اینجاست که طبق قانون تحقیقات مقدماتی باید محرمانه باشد، اما در این مورد این اتفاق رخ نداده و حتی در شرایطی که تحقیقات اولیه در حال انجام بود. نام فرمانده پلیس راه نیز به عنوان متهم از سوی مقام قضایی مطرح شد.

اظهارات منتسب به فرمانده پلیس راه خراسان رضوی غلط است

معاون حقوقی پلیس راهور ناجا با بیان اینکه به عنوان وکیل رئیس پلیس راه خراسان رضوی نیز در تمام مراحل قضایی او را همراهی کرده‌ام، گفت: اتهاماتی که در مصاحبه‌ها مطرح شده و آنچه که تحت عنوان اقرار به فرمانده پلیس راه استان خراسان رضوی منتسب شده به هیچ عنوان صحیح نیست و این سخنان از سوی این فرد مطرح نشده است. پلیس در این حادثه و برابر آنچه که قانون برایش مشخص کرده کوتاهی نداشته و حتی اقداماتی را بیشتر از وظایفش انجام داده که از جمله آن اسکان در راه ماندگان و ... بوده است.

ترحمی با تاکید بر اینکه پلیس نیز همچون دیگر شهروندان باید از حقوق شهروندی برخوردار باشد گفت: در بسیاری از پرونده‌ها که اتهام نیز به نوعی ثابت شده نام متهم را با عنوان اختصاری بیان می‌کنند اما متاسفانه در این پرونده شاهد آن هستیم که پیش از ارسال پرونده به دادگاه و محرز شدن حکم از فرمانده پلیس راه به عنوان متهم یاد کرده و حتی اظهاراتی را به خلاف به وی منتسب کرده‌اند.

معاون حقوق پلیس راهور ناجا با بیان اینکه فرمانده پلیس راه همچنان در محل خدمت خود مشغول به فعالیت است به ایسنا گفت: "سرهنگ امیدوار" به عنوان فرمانده برتر پلیس راه کشور در سال 95 نیز مورد تقدیر قرار گرفته بود چرا که موفق به کاهش 169 نفری جان باختگان حوادث رانندگی در حوزه استحفاظی خود شده بود و البته در نوروز 96 نیز علیرغم آنکه چند روز از زمان فعالیت ایشان صرف حواشی پیش آمده شده بود موفق شد که حوادث رانندگی در طرح نوروزی را نیز کاهش بدهد.

وی با اشاره به شکایت پلیس از بازپرس پرونده اظهار کرد: این شکایت در دستگاه قضایی ثبت شده و در حال رسیدگی است.

ترحمی با تاکید بر اینکه هیچ بازداشتی در کار نبوده و با قرار کفالت پرونده فرمانده پلیس راه در حال رسیدگی است، گفت: هیچ کوتاهی نیز به پلیس منتسب نیست، کارشناسان ما سوگند یاد کرده‌اند که همواره حقیقت را بیان کنند و طبق گزارش کارشناسان دادگستری و کارشناسان پلیس هیچ قصوری متوجه پلیس و وزارت راه در این حادثه نبوده است.

معاون حقوق پلیس راهور ناجا در پایان از شیوه اطلاع رسانی این موضوع به شدت انتقاد کرد و گفت: اینکه بیان کنند فرمانده پلیس راه یک استان بازداشت شده و مطالبی خلاف واقع را نیز به وی نسبت دهند اقدامی نامتعارف است و به نظرم این شیوه‌ها برای تحقیر متهم و تشویش اذهان عمومی کاربرد دارد.

ارسال به شبکه های اجتماعی