ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

ابلاغ الکترونیکی موجب کاهش هزینه و زمان دادرسی می‌شود

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

رییس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه ابلاغ الکترونیک یک پیشرفت بسیار خوب در امر ابلاغ‌ها و گام موثری در جهت الکترونیک شدن فرایند دادرسی است، مطرح کرد: ابلاغ الکترونیکی موجب کاهش هزینه و زمان دادرسی می شود.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در حاشیه دویستمین نشست قضایی دادگستری کل استان تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه قوه قضاییه درباره مرخصی مهدی هاشمی در رودربایستی قرار گرفته، آیا رودربایستی در این خصوص جایگاهی دارد یا خیر؟ گفت: از من درباره آنچه به حوزه من مربوط است سئوال کنید. اراده بزرگوار دیگری که مطلبی را فرموده اند باید از خود ایشان پرسید؛ در صحت چنین گفته‌ای تردید دارم.

رییس دادگستری کل استان تهران در پاسخ به سئوال ایسنا مبنی بر رویکرد و نظر دادگستری کل استان تهران نسبت به موضوع ابلاغ الکترونیک، گفت: مدت های مدیدی است که با رهنمود ریاست قوه قضاییه اهتمام جدی داریم که در بخش های مختلف در فرایند دادرسی از فناوری‌های نوین استفاده کنیم. کار مقدماتی سامانه مدیریت پرونده - سی ام اس - که از دوره قبل انجام شده بود، در سنوات اخیر با اهتمام جدی توسعه گسترده ای پیدا کرده، علاوه بر فراگیر شدن در تمام واحدهای قضایی و شعب به صورت مستمر به این برنامه نرم افزاری جامع، برنامه‌های جدیدی اضافه می شود.

اسماعیلی درباره برنامه‌های الحاقی به سامانه مدیریت پرونده چنین توضیح داد: از جمله این برنامه‌های الحاقی برنامه ابلاغ الکترونیک است که از نیمه دوم سال ١٣٩٥ آغاز شده و هنوز در حال طی کردن مراحل ابتدایی موضوع است. ما به دلایل مختلف هم به لحاظ رفع اطاله دادرسی و هم به لحاظ واقعی شدن ابلاغ‌ها و همچنین به لحاظ پیشگیری از برخی آسیب هایی که چه ماموران ابلاغ و چه شهروندان با آن روبه رو بودند، تصمیم به استفاده از ابلاغ الکترونیکی گرفتیم.

وی اضافه کرد:در یک پرونده قضایی مامور ابلاغ برای ابلاغ مراجعه می کرد و افراد حضور نداشتند. به روال گذشته مجبور می شدیم اخطاریه را به همسایگان تحویل دهیم. این موضوع وجهه خوبی نداشت، اما اکنون در این سامانه جدید برای فردی که به مراجع قضایی مراجعه می کند یک حساب کاربری و یک آدرس الکترونیکی خاص ایجاد می شود و تمام اخطارها و ابلاغ ها از طریق آن حساب کاربری به شخص ابلاغ می شود. سامانه به گونه ای تعریف شده که بتوانیم از مبدا نظارت کنیم که علاوه بر ارسال، این ابلاغ توسط مخاطب رویت شده یا خیر؟ اگر رویت کرده باشد ابلاغ، ابلاغ واقعی است و اگر رویت نکرده باشد ابلاغ، ابلاغ قانونی است.

اسماعیلی از مزیت های این موضوع عنوان کرد: این موضوع هم برای کاهش هزینه، هم برای کاهش زمان دادرسی و هم پیشگیری از آسیب های پیش روی ماموران ابلاغ و شهروندان برنامه بسیار خوبی است، ولی جامع شدن این برنامه باید به این سمت برود که برای افراد یکی پس از دیگری حساب کاربری ایجاد شود، این حساب کاربری را ما خود ایجاد می کنیم، البته مراجعین و خواهان های پرونده با مراجعه اولیه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای تشکیل پرونده، حساب کاربری برایشان ایجاد و در سامانه ثبت می شود، اما متهم یا خواهان پرونده حضور ندارد، در زمان اولین مراجعه به واحد قضایی ما این حساب کاربری ایجاد می شود، البته ممکن است برخی از این افراد مراجعه هم نداشته باشند.

رییس دادگستری کل استان تهران با تاکید بر اینکه ابلاغ الکترونیک یک پیشرفت بسیار خوب در امر ابلاغ‌هاو گام موثری در جهت الکترونیک شدن فرایند دادرسی است، خاطرنشان کرد: در تهران هم این موضوع را آغاز کردیم. تا کنون در این چند ماه درصد قابل توجهی از ابلاغ ها به صورت الکترونیکی انجام شده و روز به روز توسعه پیدا می کند.

ارسال به شبکه های اجتماعی