ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

توضیحات خدادادی درباره آخرین وضعیت لایحه حمایت از حقوق کودک

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده در مجلس جدید، نیازی به پیگیری لایحه حمایت از کودکان که در مجلس قبل مطرح شده بود، نیست.

سلمان خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: لایحه حمایت از حقوق کودک که شامل کودکان بدسرپرست نیز می‌شود در دوره قبلی فعالیت مجلس شورای اسلامی مطرح شد که با پایان کار مجلس نهم این لایحه به صحن مجلس شورای اسلامی راه نیافت.

وی با این توضیح که بررسی دوباره این لایحه و ارجاع به صحن علنی نیاز به سیر روند قانونی دارد، تصریح کرد: در دو صورت امکان بررسی دوباره لایحه وجود دارد. جهت ارجاع طرح به صورت لایحه به صحن علنی مجلس، دولت باید درخواستی در این خصوص مطرح کند که دولت درخواستی مبنی بر بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس ارائه نداده است که بر این اساس طبق قانون امکان بررسی به عنوان لایحه نیست.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورت امضای 15 نماینده مجلس شورای اسلامی مبنی بر درخواست بررسی این موضوع در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، لایحه به عنوان طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خدادادی در پاسخ به این سوال که کمیسیون اجتماعی مجلس بر اساس وظیفه مطالبه‌گری خود برنامه‌ای برای پیگیری این موضوع به عنوان طرح در صحن علنی دارد؟ گفت: در این رابطه با شروع مجلس جدید بررسی‌هایی انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که در رابطه با حمایت از کودکان نیاز به طرح این موضوع در مجلس نداریم.

وی ادامه داد: بر این اساس لایحه‌ای که در مجلس قبل مطرح شده بود را به دلیل عدم درخواست دولت مبتنی بر پیگیری به عنوان لایحه، نمی‌توان مطرح کرد و نیازی به مطرح شدن به عنوان طرح با امضای 15 نماینده نیز نداریم.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در توضیح این مهم که چرا نیاز به بررسی این موضوع نیست و آیا حمایت‌های موجود در حوزه حقوق کودک بویژه کودک بدسرپرست کامل است؟ عنوان کرد: با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که قوانین حمایت از حقوق کودک کامل است و خلاء و ضعفی در قوانین حمایتی نداریم.

خدادادی افزود: البته کمیسیون نسبت به مسئله حمایت از کودک بی‌تفاوت نیست و به عنوان نمونه، فروش کودکان به عنوان یکی از موضوعات مهم و در کل مسئله کودک‌آزاری مورد توجه کمیسیون قرار دارد و دو جلسه با کمیسیون قضایی مجلس در این رابطه داشتیم که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که قوانین در رابطه با برخورد با این مسائل کامل است و به لایحه و طرح نیاز نداریم.

وی تاکید کرد: در رابطه با حمایت از کودکان نیاز به اجرای صحیح و کامل قوانین موجود داریم و با استفاده از قوانین موجود می‌توان حمایت‌های لازم را از کودکان بدسرپرست انجام داد.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اسکان کودکان آسیب‌دیده و نبود مراکزی ویژه برای این کودکان گفت: باید امکانات کافی در این رابطه در اختیار سازمان‌های متولی باشد، اما قانونی نداریم که الزام در تفکیک کودکان در محل اسکان داشته باشد.

خدادادی بیان کرد: بر اساس قوانین و دین ما بهترین مکان برای نگهداری کودکان محیط خانواده است و بر این اساس اولویت حضانت کودکان با خانواده است، منتها در صورتی که خانواده ناسالم باشد کودک به مراکز نگهداری منتقل می‌شود.

وی در این خصوص که روند اثبات عدم صلاحیت پروسه‌ای طولانی است و اغلب از راه‌های مختلف به واسطه تبصره‌هایی که در قانون دیده شده کودک دوباره به خانواده بازگردانده می‌شود، اظهار کرد: طبق قوانین در صورت اثبات عدم صلاحیت کودک، وی به مراکز نگهداری منتقل می‌شود.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط