ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

چک‌های کدام بانک‌ها قابل وصول نیست ؟

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

سایت حقوقی دادآور

بعد از اقدام سال گذشته بانک مرکزی مبنی بر غیرقابل وصول اعلام کردن چک‌های برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری در شبکه بانکی، در حال حاضر ممنوعیتی در وصول چک‌های هیچ کدام از بانک‌ها وجود ندارد اما چک‌های یک موسسه همچنان تا سقف مشخصی قابل وصول نیست. در نیمه اول بهمن ماه سال گذشته بانک مرکزی در سامانه چکاوک (سامانه مبادله الکترونیک چک)به بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد که چک‌های سه بانک آینده،‌ايران زمین و سرمایه فقط تا سقف 100 میلیون تومان قابل وصول است و از دریافت چک‌هایی با مبالغ بالاتر خودداری کنند. البته مدتی نگذشت که سقف وصول چک‌های بانک آینده به 10 میلیون تومان نیز کاهش یافت. ولی هنوز سال 1393 به پایان نرسیده بود که بانک‌ها با اعلام بانک مرکزی در سامانه چکاوک مطلع شدند که ممنوعیت وصول چک‌های بانک‌های سرمایه و آینده - که دومي‌به تازگی تحت نظارت بانک مرکزی قرار گرفته بود - برطرف شده است. اوایل اردیبهشت امسال بانک‌ايران زمین نیز از لیست سیاه بانک‌ها برای دریافت چک‌ها تا سقفی مشخص خارج شد اما در همین زمان موسسه توسعه که دچار مشکلاتی نیز بود، به لیست ممنوعه‌ها اضافه شد و توان وصول چک‌های بیش از 100 میلیون تومان خود در شبکه بانکی را از دست داد. در ادامه‌اين جریان در اواخر مردادماه سال جاری بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام کرد که چک‌های رمزدار بانک انصار را وصول نکنند. جریمه‌ای که البته چندان طول نکشید و مدتی بعد برداشته شد.
بر‌اين اساس در حال حاضر هیچ بانک خصوصی یا دولتی دچار ممنوعیت وصول چک حتی در سقف خاصی نیست، ولی هنوز ممنوعیت وصول چک‌های بالاتر از 100 میلیون تومان موسسه اعتباری توسعه برداشته نشده است.
جرایم بانک مرکزی در رابطه با ممنوعیت وصول چک در شبکه بانکی برای بانک‌ها و موسسات اعتباری در حالی حدود یک سالی است به دلیل تخلف انضباطی صورت می‌گیرد که از سویی دیگر آن‌طور که معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرده،‌اين قبیل برخوردهایی که الزاما باید برای اصلاح رویه انجام شود در افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بی تاثیر نبوده است.

به نقل از سایت روزنامه قانون

ارسال به شبکه های اجتماعی