ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

سنگاپور ۶۸۰ و ایران ۱۹۸۰ عنوان مجرمانه دارد

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

سایت حقوقی دادآور

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، ساوری مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضاییه در نشست با سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: در کشور سنگاپور که جزو کشورهای سخت‌گیر در جرم‌انگاری و عناوین مجرمانه است 680 عنوان مجرمانه وجود دارد و این رقم در ایران 1980 عنوان است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 15 میلیون پرونده وارد قوه قضاییه شده است و یا به آنها رسیدگی شده است که از این میان 13 درصد مربوط به سرقت، 9 درصد مربوط به ضر بو جرح، 7 درصد توهین به اشخاص عادی، 5 درصد ایراد صدمه غیر عمدی و 5 درصد مربوط به تهدید است که حدوداً 4 مورد از 5 مورد ذکر شده ریشه اجتماعی و فرهنگی دارد.

ساوری تاکید کرد: 14 درصد این رقم پرونده نیز ناشی از تخریب به میزان 3 درصد، کلاهبرداری 3 درصد، خیانت در امانت 3 درصد، نگهداری و مالکیت مواد مخدر 3 درصد و استعمال مواد مخدر به میزان 2 درصد است که باز هم بخش زیادی از آن مربوط به مسائل فرهنگی است.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: 81 درصد پرونده‌های وارده به دستگاه قضا در 20 عنوان اتهامی می‌گنجند و 19 درصد دیگر مربوط به 1960 عنوان اتهامی دیگر.

وی گفت: 75 درصد پرونده‌ها مربوط به 11 استان کشور همچون تهران، البرز، فارس، اصفهان، خراسان، مازندران و گیلان است و 75 درصد پرونده‌های این استانها نیز مربوط به مراکز استانها است.

ساوری خاطرنشان کرد: در 5 سال گذشته 10 عنوان اتهام اول کشور رشد داشته است و این نشان می‌دهد که جرم در حال رشد در کشور است.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضاییه تاکید کرد: در سال 93 یک میلیون و 668 هزار و 656 نفر دستگیر شدند و قطعاً بیش از این نمی‌توان دستگیر کرد و توان این کار وجود ندارد بنابراین باید به فکر پیشگیری بود.

وی حاشیه نشینی و تبعات ناشی از آن را از چالش‌های کشور نام برد و گفت: جمعیت حاشیه‌نشینان در دهه هفتاد 3 میلیون و 300 هزار نفر بود که این رقم در نیمه اول دهه 80 به 5 میلیون و 800 هزار نفر  و در نیمه آخر دهه 80 به 8 میلیون و 137 هزار نفر رسید.

ساوری افزود: در دی‌ماه 93 رقم حاشیه‌نشینان به 10 میلیون و 100 هزار نفر رسیده است و پیش‌بینی شده تا پایان سال 94 این رقم به بیش از 13 میلیون برسد.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضاییه گفت: این حاشیه‌نشینی باعث افزایش جرم است و باید در نظر گرفت که این افزایش جرم مربوط به 3 میلیون و 300 هزار نفر دهه 70 است و حاشیه‌نشینان دهه 80 به بعد هنوز وارد حیطه انجام جرم نشده‌اند.

وی گفت: اکنون 4.5 میلیون نفر کارشناس ارشد و دکترای بیکار در کشور داریم و زمانی 1700 نفر تحصیلکرده در زندان‌های ما حضور داشت که این رقم اکنون به 22 هزار نفر رسیده است که بیشتر آنها جرایم مالی، سایبری و نظایر آن را دارند.

ساوری، سرعت، ابزار و فرصت را نیازهای عملیات مجرمانه برشمرد و گفت: مجرمان سرعت و ابزار را در اختیار دارند ولی فرصت را بزه‌دیده در اختیار مجرم قرار می‌دهند بنابراین باید افراد را در این رابطه آگاه کرد.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط