ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

ميرمحمدصادقي: جامعه حقوقي انتقاد جدي به روند تصويب قانون مجازات اسلامي دارد

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

سخنگوي اسبق قوه قضاييه با انتقاد از طولاني شدن روند ابلاغ و حاكميت يافتن قانون جديد مجازات اسلامي تاكيد كرد كه اين سهل‌انگاري از سوي هر نهادي كه باشد، غيرقابل پذيرش و ناديده گرفتن حقوق مردم است.

 

حسين ميرمحمدصادقي در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه قانون مجازات اسلامي مهم‌ترين قانون كيفري در كشور محسوب مي‌شود، گفت: قانون مجازات اسلامي قانون جزايي مادر است كه متاسفانه از سال 1370 به شكل آزمايشي به تصويب رسيد. بدين صورت كه در ابتدا براي مدت پنج سال به تصويب رسيد و پس از‌ آن نيز براي موعدهاي مختلف دوران اجراي آزمايشي قانون مذكور تمديد شد.

 

 

اين حقوقدان ادامه داد: پس از مدت‌ها مجلس شوراي اسلامي تصميم گرفت اين قانون را به قانوني دايمي تبديل و مشكلي كه در طي ساليان اخير وجود داشت را مرتفع كند؛ بنابراين پس از چند سال تلاش در كميسيون قضايي و حقوقي مجلس، قانون مجازات اسلامي تصويب شد و در روند ارسال به شوراي نگهبان قرار گرفت.

 

 

اين مدرس دانشگاه خاطرنشان كرد: اولين اشكالي كه در اين خصوص وجود داشت اين بود كه متاسفانه پس از گذشت سي سال از پيروزي انقلاب اسلامي، اين قانون اصل هشتاد و پنجمي شد و تصميم بر اين شد كه به شكل آزمايشي تصويب شود و قانوني دايمي نباشد كه نشانگر اين است كه متاسفانه قانونگذاري به كار فرعي و حاشيه‌اي براي مجلس تبديل شده است.

 

 

ميرمحمدصادقي افزود: در مرداد سال 1388 رييس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس گزارش تصويب قانون مجازات اسلامي را به مجلس ارائه مي‌دهد و پس از آن، قانون مذكور به شوراي نگهبان ارسال شده و اين نهاد نيز طي نامه‌هاي مختلف به رييس مجلس ايرادات وارد بر اين قانون را مطرح مي‌كند و در نهايت در دي ماه 1390 رييس مجلس به دبير شوراي نگهبان نامه داده و اشكالات رفع شده را به اطلاع اين نهاد مي‌رساند.

 

 

وي اضافه كرد:‌ ظاهرا شوراي نگهبان نسبت به اينكه كل ايرادات مرتفع شده قانع مي‌شود. بنابراين پيرو آن در ارديبهشت ماه سال جاري رييس مجلس شوراي اسلامي به رييس جمهور نامه مي‌نويسد و قانون مصوب كميسيون را به رييس‌جمهور ابلاغ مي‌كند.

 

 

اين حقوقدان تصريح كرد:‌ انتظار مي‌رفت پس از مدت كوتاهي از اين نامه، قانون در روزنامه رسمي چاپ شود و جنبه عملي و اجرايي پيدا كند؛ اما متاسفانه بعد از اين تاريخ همه چيز در هاله‌اي از ابهام، سكوت و سكون فرو مي‌رود و هيچ كس خبردار نمي‌شود كه سرنوشت اين قانون چه مي‌شود! شايعات مختلفي بر سر زبان‌هاست كه چرا اين قانون كه آخرين مرحله را طي كرده يكباره مسكوت مي‌ماند و اتفاق جديدي نمي‌افتد.

 

 

ميرمحمدصادقي ادامه داد: برخي مطرح كردند كه شوراي نگهبان بيان كرده ايرادات ديگري در قانون مجازات اسلامي وجود دارد و به همين دليل اين قانون به شوراي نگهبان بازگشته و اكنون در شوراي نگهبان قرار دارد. در هر صورت مجموعه روندي كه در رابطه با قانون مجازات اسلامي اتفاق افتاده متاسفانه نشانگر بي‌توجهي مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان به قانون كيفري مادر است كه بالاخره مردم و جامعه حقوقي نمي‌دانند كه وضعيت اين قانون چگونه است. متاسفانه هيچ كس توضيحي در اين مورد نمي‌‌دهد.

 

 

اين مدرس دانشگاه با بيان اينكه اكنون بسياري در خصوص قانون مجازات اسلامي در سردرگمي به سر مي‌برند يادآور شد: دانشجويان نمي‌دانند براساس كدام قانون بايد به مطالعه بپردازند، دانشجوياني كه قصد شركت در دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكترا را دارند آگاه نيستند كدام قانون مبناي آزمون‌ها قرار مي‌گيرد و از سوي ديگر مولفاني كه قصد بازنگري در كتاب‌هاي خود را دارند مطلع نيستند كه وضع قانون چه مي‌شود و از اين فرصت خوب تابستان نتوانسته‌اند استفاده كنند و كتاب را با توجه به قانون جديد بازنگري كرده و در اختيار دانشجويان قرار دهند. ناشران هم براي تجديد چاپ كتب خود مشكل مشابهي دارند.

 

 

وي با بيان اينكه اكنون در جامعه حقوقي كشور سردگمي شديدي در رابطه با قانون مجازات اسلامي ايجاد شده است، گفت:‌ متاسفانه هيچ كدام از نهادهاي شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي پاسخگو نيستند. ضمن اينكه كل اين روند توجيه قانوني ندارد؛ زيرا شوراي نگهبان مدت محدودي براي اظهارنظر در خصوص قوانين دارد و اگر يكبار نظر داد نمي‌تواند دوباره قانون را دريافت كرده و مجددا نظر دهد. حتي اگر هم دوباره قصد داشت در مورد قانوني نظر دهد مدت آن باز محدود است.

 

 

ميرمحمدصادقي يادآور شد: هيچ توضيحي از سوي مجلس و شوراي نگهبان نيز ارائه نشده كه مردم و اعضاي جامعه حقوقي در جريان قرار گيرند كه آخرين وضعيت اين قانون چگونه است و اين نشان دهنده بي‌توجهي به حقوق مردم است و اين امر به هيچ وجه قابل توجيه نيست. گاهي اوقات اين سوال مطرح مي‌شود اگر نهادهاي قانوني كشور مثل مجلس و شوراي نگهبان وظايف خود را به درستي انجام ندهند و پاسخ درست هم ارائه ندهند مردم به كجا مي‌توانند شكايت كنند كه اين خود يك خلا قانوني است كه در كشور ما وجود دارد.

 

 

وي مجلس و شوراي نگهبان را مورد خطاب قرار داد و تاكيد كرد: انتظار اين است كه اين دو بازوي قوه مقننه بيش از همه به وظيفه تقنين و قانون‌گذاري توجه داشته باشند. ليكن ظاهرا در بسياري از مواقع در نهادهاي مذكور پرداختن به مسائل ديگري برايشان مهم‌تر است تا انجام وظيفه قانوني اصلي خود.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط