ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

توصیه معاون دیوان عالی کشور به متقاضیان اعاده دادرسی از آرای قطعی محاکم نظامی

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی


سایت حقوقی داداور

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان قضایی نیروهای مسلح،غلامرضا انصاری تاکید کرد: متقاضیان اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری از مراجعه مستقیم به دیوان عالی کشور خودداری کنند.

وی در خصوص ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری جدید افزود: قانون‏گذار در قانون جدید به مواردی که رییس قوه قضاییه رأی قطعی شده از هر یک از مراجع قضایی را خلاف شرع بین تشخیص دهد نگاه ویژه داشته است، چون با تجویز اعاده دادرسی پرونده جهت رسیدگی ماهیتی به دیوان عالی کشور ارسال می‏ شود تا در شعبی خاص که توسط رییس قوه‏ قضاییه برای این امر تخصیص می ‏یابد رسیدگی و رای قطعی صادر شود.

معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور گفت: به همین منظور با پیشنهاد رییس دیوان عالی کشور و صدور ابلاغ ویژه توسط رییس قوه قضاییه، فعلا چهار شعبه از شعب دیوان عالی به این امر اختصاص یافته است.

وی گفت: سابقا یعنی حاکمیت قانون قبل طبق تبصره 2 ماده اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‏های عمومی و انقلاب چنانچه دادستان کل کشور، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح و روسای کل دادگستری‏های استان‏ها مواردی را خلاف بین شرع تشخیص می ‏دادند، مراتب را به رییس قوه قضاییه اعلام می‏ کردند اما در قانون جدید وفق تبصره 3 ماده 477 رییس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح و یا رییس کل دادگستری استان چنانچه در انجام وظایف قانونی خود رای قطعی اعم از حقوقی یا کیفری را خلاف شرع بین تشخیص دهند می توانند با ذکر مستندات از رییس قوه قضاییه درخواست تجویز اعاده دادرسی کنند.

معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشورتأکید کرد: بنابراین افرادی که تقاضای اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری را نسبت به آرای قطعی دارند، باید این موضوع را از طریق روسای کل استان‏هایی که رأی در محاکم آن استان قطعی شده است پیگیری کنند.

وی ادامه داد: چنانچه رای از طریق محاکم نظامی قطعی شده باشد از طریق رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح پیگیری می شود لذا متقاضیان از مراجعه مستقیم به دیوان‏عالی کشور خودداری کنند.

ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری تصریح دارد، در صورتی که رییس قوه قضاییه رأی قطعی صادره از هریک از مراجع قضایی را خلاف شرع بیّن تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال می کند تا پرونده در شعبی خاص که توسط رییس قوه قضاییه برای این امر تخصیص می یابد رسیدگی و رأی قطعی صادر کند.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط