ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

بهمن کشاورز: مشکلی در سئوالات آزمون وکالت اعلام نشده/ارایه کلید سئوالات به‌زودی

در . ارسال به اخبار آزمون ها

211-21.jpgسایت حقوقی دادآور

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) از تشکیل دو کانون جدید در استان‌های یزد و سمنان خبر داد و گفت: اکنون 23 کانون مستقل داریم که قرار است کانون‌های استان یزد و سمنان نیز به این 23 کانون اضافه شوند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بهمن کشاورز در نشست خبری با اشاره به آزمون وکالت سال 94 گفت: 68 هزار و 150 داوطلب در این آزمون شرکت کردند و در مجموع حدود 6 هزار نفر از سراسر ایران در این آزمون غایب بودند.

وی افزود:‌ امسال آزمون وکالت نظم و ترتیب خوبی داشت و برگزاری این آزمون با سازمان سنجش کاملا هماهنگ بود و هیچ مشکلی در برگزاری آزمون گزارش نشد.

کشاورز خاطرنشان کرد: حداکثر نتایج آزمون وکالت امسال تا 6 دی ماه اعلام می‌شود، خوشبختانه همه داوطلبان نسبت به سئوالات راضی بودند.

کشاورز در ادامه با اشاره به برگزاری همایش اسکودا در 24 الی 27 آذرماه امسال گفت: میزبان این همایش کانون وکلای زنجان است. قرار است در این همایش موضوعاتی همچون لایحه وکالت که اکنون در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در انتظار نوبت برای رسیدگی است بررسی شود. همچنین یکی دیگر از موضوعات مطرح در این همایش پیوستن یا نپیوستن تشکیلات ماده 187 به کانون‌ها است و موضوع دیگر بررسی مواردی همچون بیمه وکالت و الزامی شدن دخالت وکیل در پرونده‌ها است که در همایش پیش رو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کشاورز در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که آیا در آزمون امسال سوال اشتباه وجود داشت گفت: تا این لحظه که در خدمت شما هستم مشکلی در سئوالات آزمون دیده نشده است. امسال تنها سالی بود که حتی اشتباه تایپی هم اعلام نشد. بحمدالله ظرف چند روز آینده کلید سئوالات از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود. البته اگر احیانا سئوال یا سئوالاتی مشکل داشت ما از آن ابایی نداریم و اقدام مقتضی در مورد آن سئوالات انجام می‌شود.

کشاورز درباره‌ اینکه چرا تعداد پذیرفته شدگان آزمون وکالت کم‌تر از 3 هزار نفر است؟ گفت: کانون‌های وکلا و حتی قوه قضاییه و کانون سردفتران که فارغ‌التحصیلان حقوق هستند نمی‌توانند پاسخگوی تعداد جذب بی حساب و کتاب و بدون محاسبه افراد در رشته‌ حقوق باشند. اعداد و ارقامی که از دانشکده‌های حقوق که در سراسر کشور شنیده می‌شود ارقام غیر قابل باور است.

وی ادامه داد: اگر انتقادی به پذیرش محدود لیسانسه‌های حقوق در کانونهای وکلاست، این انتقاد را نباید به کانون‌ها وارد دانست، بلکه باید آن را به برنامه ریزی آموزشی کل کشور در مورد پذیرش دانشجویان حقوق وارد دانست.

به گزارش ایسنا، کشاورز با تاکید بر اینکه ما وکلای بیکار و کم‌کار زیاد داریم ادامه داد: اصولا بیکاری باعث مشکل و فساد می‌شود و امیدواریم قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه در این راستا تدبیری بیندیشند.

وی درباره‌ حد نصاب پذیرش در آزمون وکالت در مورد ایثارگران گفت: در گذشته برای سهمیه‌ آزاد نمره 12 را داشتیم و نمره‌ 8 نیز برای سهمیه‌ ایثارگران بود. اکنون یعنی پس از تصویب قانون خدمات رسانی به ایثارگران، در صورتی که این قشر (ایثارگران) 70 درصد نمره قبولی را داشته باشند می‌توانند پذیرفته شوند. شرایط سنی هم برای ایثارگران 40 - 50 سال است.

کشاورز درباره‌ بومی سازی گفت: من شخصا معتقد به بومی سازی نیستم و تصور نمی کنم که این موضوع در کانون‌ها عملی شود، البته اگر عملیاتی شود بسیار خوب است و بارها هم در شورای اتحادیه و هیات عمومی اسکودا مطرح شده، اما متاسفانه عملیاتی کردن آن قانون می‌خواهد.

وی درباره‌ مراحل پس از قبولی داوطلبان در آزمون وکالت، گفت: پس از اعلام نتایج، پذیرفته شدگان برای تعیین محل کارآموزی و اشتغال دعوت می‌شوند و محل کارآموزی خود را به ترتیب نمره قبولی شان انتخاب می‌کنند. پس از آن استعلاماتی در مورد صحت مدرک تحصیلی‌شان و .... انجام می‌شود. زمانی که پاسخ استعلامات آمد پروانه کارآموزی صادر می‌شود و بر مبنای پروانه کارآموزی‌شان، باید 18 ماه کارآموزی کنند و بین واحدهای مختلف دادگستری و قوه قضاییه تقسیم می‌شوند.

کشاورز با اشاره به اینکه در دوره‌ کارآموزی هم، کارآموزان می‌توانند وکالت کنند گفت: اگر کارآموزان زیر 25 سال باشند و پروانه کارآموزی بگیرند نمی‌توانند وکالت کنند، البته ناگفته نماند که کارآموزان تحت نظر وکیل سرپرست می‌توانند تا همان مبلغ 50 میلیون تومان و در پرونده‌هایی که مرجع آن دیوان عالی کشور نیست، وکالت کنند. در پایان کارآموزی، افراد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورت قبولی برای اختبار معرفی می‌شوند و اختبار آنها در ابتدا سئوالات تشریحی و کتبی است و پس از آن از آنها اختبار شفاهی به عمل می‌آید که باید معدل 10 را بیاورند و در نهایت قسم می‌خورند و پروانه پایه یک وکالت را اخذ می‌کنند.

وی یادآور شد: اگر کسی قبل از 25 سال در آزمون قبول شد و کارآموزی را طی کرد و اختبار هم قبول شد، این فرد باید تا سن 25 سال صبر کند و پس از آن قسم بخورد.

کشاورز با اشاره به این که تعداد وکیل از نظر آماری در تمام استانهای کشور در حدی است که می‌تواند برای خود کانون تشکیل دهند گفت: حدود 60 وکیل، شرط لازم برای تشکیل کانون در یک استان است که الحمدالله در تمام استان‌ها 60 وکیل را داریم و اگر در استانی هم کانونی تشکیل نمی‌شود به دلیل مشکلات مالی است.

وی با اشاره به همایش اسکودا در آذرماه گفت: طبق اساسنامه هیات عمومی اسکودا هر دو سال یک بار این هیات تشکیل جلسه می‌دهند و هر سال یک کانون میزبان همایش اسکودا است که امسال میهمان کانون زنجان هستیم. یکی از موضوعات مورد بررسی در همایش، انتخابات اسکودا است که امسال دوره‌ دو ساله هیات رئیسه اسکودا تمام می‌شود. اولین دستور همایش هم انتخابات است (انتخاب یک رئیس، دو نایب رئیس و دو بازرس). همچنین مهمترین دستور هیات عمومی در همایش مساله خط و مشی نمایندگان اسکودا در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس است.

کشاورز افزود: یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در همایش رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای عضویت در هیات مدیره کانون ها است؛ البته از نظر ما کسی که پروانه وکالت دارد می‌تواند کاندیدای شرکت در انتخابات هیات مدیره کانون‌ها شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در همایش وجهی است که کانون‌ها بابت بیمه به صندوق حمایت می‌پردازند. در دستور کار همایش این موضوع هم مطرح است که متنی با عنوان الگوی رفتاری و سامانه رفتاری وکلا که از طرف کانون کرمانشاه و ایلام تنظیم شده، مورد بررسی قرار گیرد.

کشاورز با اشاره به ورود هیاتی از کشور ترکیه به ایران، یادآور شد: در سفر این هیات ما با نکات جالبی روبرو شدیم که یکی از آنها این بود که پس از کارآموزی وجهی به حسابشان ریخته می‌شود تا خود را اداره کنند. همچنین نوعی بیمه دارند که وجه قابل توجهی نیست ولی پوشش بیمه‌شان وسیع و بسیار خوب است. همبستگی وکلایشان بسیار زیاد است. آنها در این سفر یادآور شدند که مقام قضایی به وکیلی از آنها توهین کرده بود و وکلای دادگستری‌شان به صورت دسته جمعی در اتاق قاضی رفتند و اعتراض کردند که در نهایت آنها مجبور به معذرت خواهی از وکلا شدند.

کشاورز افزود: وضعیت وکلا در ترکیه بسیار مطلوب است و از لفظ آووکا به معنی وکیل استفاده می‌کنند.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط