ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

کمبود پنج هزار قاضی در دستگاه قضا/ محدودیت جذب قاضی زن

در . ارسال به اخبار آزمون ها

سایت حقوقی دادآور

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین، علیرضا امینی روز چهارشنبه در نشست خبری در خصوص آزمون و جذب قضات در دستگاه قضا افزود: طبق برنامه پنجم توسعه، حدود چهار هزار تن در قوه قضاییه، جذب شدند اما در زمان حاضر 50 درصد پست های اداری بدون متصدی است.
وی گفت: 140 هزار متقاضی از آغاز برنامه پنجم توسعه در آزمون قضاوت ثبت نام کرده اند که پنج درصد آنان، یعنی سه هزار و 700 تن جذب این قوه شدند. 

** پیشنهاد افزایش جذب قاضی در برنامه ششم توسعه
معاون منابع انسانی قوه قضاییه در پاسخ به سوال ایرنا مبنی براینکه آیا با توجه به کمبود قاضی در دستگاه قضا، پیشنهاد افزایش جذب قاضی در برنامه ششم توسعه داده شده است یا نه؛ گفت: بله؛ قوه قضاییه به پنج هزار قاضی جدید نیار دارد و این پیشنهاد به برنامه ششم توسعه ارایه شده است؛ ضمن اینکه در این برنامه، روند جذب ادامه خواهد داشت و دلایل توجیهی برای جذب ارائه شده است.
امینی در پاسخ به دیگر سوال ایرنا در خصوص جذب نیروهای انسانی در کنار قاضی گفت: قاضی که به محکمه اضافه می شود، طبیعتا به چند نیرو نیاز دارد و البته این جذب، همسان با جذب نیروی استخدامی کارکنان دولت انجام می شود.
این مقام قضایی به برگزاری دو دوره آزمون جذب نیروی انسانی در دستگاه قضا در چندسال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: 2 هزار نیرو با توجه به پذیرش در آزمون، جذب این دستگاه شده اند و 2 هزار نیرو نیز به دلیل مشکل اعتبار هنوز زمینه جذب برایشان، فراهم نشده است.
به گفته وی، یکهزار و 700 نیروی خدماتی نیز باید جذب می شدند که به همان دلیل مشکل بودجه تاکنون جذب نشده اند.

**خروج سالانه 200 قاضی از دستگاه قضا
امینی درخصوص شمار قضاتی که در سال از کادر دستگاه قضا خارج می شوند، گفت: به طور معمول 200 قاضی با بازنشستگی، بازخرید و استعفا از مجموعه دستگاه قضا خارج می شوند که البته به دلیل کمبود قاضی با درخواست های بازخرید و یا استعفا به راحتی موافقت نمی شود.

** 10 درصد قضات در اختیار شورای حل اختلاف قرار می گیرند
معاون منابع انسانی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره کمبود نیرو در شوراهای حل اختلاف، گفت: براساس قانون، وظیفه شورای اختلاف، همیاری است و قرار نیست دادگستری دوم باشد.
وی ادامه داد: البته کادر قضایی برای شورای حل اختلاف ، پیش بینی شده است که این، به منظور برخوردار بودن از اتقان بالای رای است .همچنین سال گذشته 60 قاضی در اختیار این شوراها قرار گرفت و امسال نیز حدود یکصد قاضی در اختیار شوراهای حل اختلاف قرار می دهیم.

** منعی برای جذب قضات زن نداریم
این مقام قضایی درباره اینکه آیا قضات زن نیز جذب دستگاه قضا می شوند یا نه، گفت: منع قانونی برای جذب قضات زن وجود ندارد اما در عین حال، محدودیت وجود دارد و طبیعی است که دستگاه قضا به قضات مرد بیشتر از قضات زن نیاز دارد.
به گفته وی 700 نیروی قضایی خانم در دستگاه قضا در پست های مختلف دادیاری، مشاوره های خانوادگی، کارهای ستادی و گاهی مستشاری فعالیت می کنند.
این مقام قضایی با اشاره به برنامه پنجم توسعه کشور و اضافه شدن 800 قاضی هر سال به مدت پنج سال به کادر قضایی ، اظهار داشت: باتوجه به افزایش ورودی پرونده ها به دستگاه قضا این ضرورت برای جذب قاضی صورت گرفت؛ البته در آغاز این برنامه فرآیند جذب کمتر بود اما امسال حدود یک هزار قاضی وارد دستگاه قضا می شوند. 
امینی جذب را به دو صورت عمومی و اختصاصی عنوان کرد و گفت: جذب عمومی توسط سازمان سنجش برگزار می شود. 
وی اضافه کرد: ثبت نام آزمون قضاوت سال 94 از روز گذشته آغاز شده است و متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش ثبت نام کنند.
به گفته وی، آزمون یاد شده در آبانماه برگزار می شود و پذیرفته شدگان، دیماه در آزمون تشریحی شرکت خواهند کرد که اختبار و حضور در مصاحبه علمی مراحل بعد از آزمون تشریحی است.
معاون منابع انسانی قوه قضاییه تصریح کرد: مرحله بعد از اختبار و مصاحبه علمی، گزینش است که پایان بهار سال 95 انجام می شود؛ پذیرفته شدگان مرحله گزینش به مرحله کارآموزی راه می یابند که دانشگاهیان، یکسال و حوزوی ها 18 ماه آموزش می بینند.
این مقام قضایی، اضافه کرد: بعد از پایان دوره آموزشی، اختبار نهایی است که پذیرفته شدگان نهایی در پست دادسرا و دادرسی های بخش شروع به فعالیت خواهند کرد.
امینی درباره بخش اختصاصی جذب قاضی اظهارداشت: جذب اختصاصی ،یعنی داوطلب از مراحل اولیه سازمان سنجش معاف است و مستقیما وارد مرحله مصاحبه می شود.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط