ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

دیگر امکان اعمال سلیقه در پذیرش دانشجویان دکتری وجود ندارد

در . ارسال به اخبار آزمون ها

سایت حقوقی دادآور

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با ابلاغ آیین‌نامه جدید آزمون نیمه متمرکز دوره دکتری در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴، ارزشیابی داوطلبان یکسان می‌شود و دیگر اعمال سلیقه وجود نخواهد نداشت.

حسین توکلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آیین‌نامه جدید آزمون نیمه متمرکز دوره دکتری، اظهار داشت:

این آیین‌نامه از لحاظ ضوابط و مقررات و سایر موارد اجرایی دارای تفاوتهایی نسبت به آزمون دکتری سال ۹۳ است به این معنی که در دوره دکتری سال ۹۳ ما بر اساس نمره علمی داوطلب در آزمون که ۸۰ درصد بود و ۲۰ درصد هم معدل‌های تراز شده دوره‌های کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد بود، در واقع  یک نمره علمی می‌ساختیم و بعد افراد را تا چند برابر ظرفیت برای مصاحبه معرفی می‌کردیم.

 

مشاور عالی سازمان سنجش ادامه داد: پیش از این فردی که برای مصاحبه معرفی می‌شد، باید برای بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و علمی به دانشگاه‌ها معرفی می‌شد و دانشگاه نیز این کار را انجام می‌داد و نتیجه را برای سازمان سنجش ارسال می‌کرد و سازمان سنجش نیز با توجه به انتخاب داوطلبان، کار گزینش نهایی را انجام می‌داد و قبول شدگان نهایی را اعلام می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۳ در اصل، حد نصاب را سازمان سنجش تعیین می‌کرد و افراد را بر اساس حد نصاب در نظر گرفته شده گزینش می‌کرد و فهرست  قبول شدگان نهایی را اعلام می‌کرد.

توکلی با اشاره به اینکه امسال حدنصاب توسط دانشگاه‌ها تعیین می‌شود، افزود: در گزینش نهایی نیز دانشگاه‌ها اعلام می‌کنند که ما دانشجویان خود را از بین کسانی که با آن‌ها مصاحبه کرده‌ایم، انتخاب می‌کنیم که دیگر گله‌ای به وجود نیاید که افراد با حد نصاب بالا‌تر یا پایین‌تر به دانشگاه آمده‌اند.

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: تغییری که نسبت به سال‌های گذشته به وجود آمده این است که اساسا دستورالعمل اجرای مراحل مصاحبه تخصصی را وزارتخانه تصویب و سازمان سنجش آن را برای دانشگاه ابلاغ می‌کند و بنابراین در اینجا معیار‌ها در اصل یکی خواهد بود به این معنی که دانشگاه‌ها باید در چارچوب این دستورالعمل و طبقه‌بندی که انجام شده برای هر مرحله نمره‌گذاری کنند و این مصاحبه را انجام دهند.

وی با بیان اینکه این ارزش‌گذاری یک ارزش‌گذاری یکسان در کل کشور است و سلیقه‌ای نخواهد بود، افزود: به عنوان مثال در اینجا مشخص می‌شود که اگر داوطلبی یک مقاله دارد چه میزان باید امتیاز دریافت کند و همه این موارد به صورت کمی جمع و یک نمره کل به دست می‌آید و سرانجام به سازمان سنجش ابلاغ خواهد شد و سازمان سنجش نیز بر اساس ۷۰ درصد این نمره و ۲۰ درصد نمره آزمون علمی، گزینش نهایی را انجام خواهد داد و پذیرفته شدگان نهایی را اعلام خواهد کرد.

توکلی تصریح کرد: در بخش علمی نیز سازمان سنجش پاسخگو خواهد بود و در بخش دوم چنانچه سوالی مطرح باشد دانشگاه باید طبق آن دستورالعمل پاسخگوی متقاضیان باشد که البته با این دستورالعملی که داده می‌شود، اساتید باید آن معیار‌ها را رعایت کنند چرا که وزارتخانه می‌تواند سوال کند که بر چه مبنایی به دانشجو نمره داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه با آیین‌نامه جدید ارزشیابی یکسان و اعمال سلیقه در آن خیلی کمرنگ و یا اصلا وجود نخواهد داشت، تاکید کرد: بنابراین در آزمون دکتری سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ تنها آزمون و نمره‌ای که توسط فرد کسب شده در نظر گرفته می‌شود و چون معیار‌ها تعریف شده و تبدیل به نمره می‌شود، هیچ مشکل خاصی به وجود نمی‌آید.

مشاور عالی سازمان سنجش ابراز امیدواری کرد با تصویب آیین‌نامه جدید دیگر هیچ داوطلب معترضی در کشور وجود نداشته باشد.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط