ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

در صورت ارسال پیامک حاوی توهین و افتراء از طریق تلفن همراه از شهر الف به شهر ب، آیا شهر مبداء صالح به رسیدگی است یا شهر مقصد؟ (رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور صرفاً در خصوص مزاحمت تلفنی، محل مقصد را صالح اعلام نموده است)

در . ارسال به نظرات مشورتی

سایت حقوقی دادآور

سؤال

۱- با توجه به اینکه جرائم قابل گذشت در ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ احصاء شده‌اند، علت وضع ماده ۱۰۳ قانون مذکور چه بوده است؟ آیا ایجاد مزاحمت تلفنی مصداق ماده ۱۰۳ است؟

 

۲- فردی در شهر الف به شهر ب زنگ می‌زند و به دروغ خود را کارمند دادگستری معرفی می‌کند. در صورت طرح شکایت علیه نامبرده، دادسرای شهر الف صالح به رسیدگی است یا دادسرای شهر ب؟

 

۳- در صورت ارسال پیامک حاوی توهین و افتراء از طریق تلفن همراه از شهر الف به شهر ب، آیا شهر مبداء صالح به رسیدگی است یا شهر مقصد؟ (رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور صرفاً در خصوص مزاحمت تلفنی، محل مقصد را صالح اعلام نموده است)

 

۴- چنانچه مادری قیم فرزند خردسال خود شود، آیا بعد از طرح شکایت می‌تواند اعلام رضایت کند یا حضور پدر و اعلام رضایت ولی ضروری است؟

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 

۱- با توجّه به صدر ماده ۱۰۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، اصل بر غیر قابل گذشت بودن جرایم است و جرایم قابل گذشت در ماده ۱۰۴ قانون فوق‌الذکر احصاء شده است و جرم موضوع ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ از جمله آنها نیست و در نتیجه قابل گذشت نمی‌باشد؛ زیرا قانونگذار که در مقام بیان جرایم قابل گذشت بوده، مع‌الوصف جرم مزاحمت تلفنی را قابل گذشت ندانسته است.

 

بدیهی است قسمت اخیر ماده ۱۰۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ ناظر بر جرایم منصوص در شرع نظیر قصاص و قذف است.

 

۲و۳- شرط تحقق جرم مزاحمت تلفنی، استماع الفاظ یا رسیدن اعمال موضوع جرم به مخاطب است و این بخش از عنصر مادی جرم در محل اقامت بزه دیده محقق می‌شود؛ لذا این محل، محل وقوع جرم محسوب می‌شود.

 

۴- قیم موقت که در اجرای ماده ۷۲ قانون آئین دادرسی کیفری منصوب می‌شود، اختیارات عام و کلی ولی را ندارد و لذا حق گذشت مجانی نسبت به حقوق صغیر را ندارد.

به نقل از ایسنا

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط