ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

رد شکایت علیه اداره کل امور اداری و استخدامی کارمندان قوه قضاییه به خواسته برقراری مزایای شغلی بر اساس لحاظ کردن واحدهای درسی آموزشکده پلیس قضایی

در . ارسال به آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با رفع تعارض از آرای صادره از سوی شعب خود، رد شکایت علیه اداره کل امور اداری و استخدامی کارمندان قوه قضاییه به خواسته برقراری مزایای شغلی بر اساس لحاظ کردن واحدهای درسی آموزشکده پلیس قضایی را موافق قوانین و مقررات دانست.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس گردش کار این پرونده، آرای متعارض شعب دیوان عدالت اداری و متعاقب آن رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عدالت اداری در این زمینه به شرح زیر است:

 

الف. شعبه ۲۳ دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۲۳/ ۸۶/ ۴۰۲ با موضوع دادخواست یک شاکی خصوصی به طرفیت اداره کل امور اداری و استخدامی کارمندان قوه قضاییه و به خواسته لحاظ کردن مدرک تحصیلی فوق دیپلم داخلی پلیس قضایی، به موجب دادنامه شماره ۱۷۱ ۲۸/ ۱/ ۱۳۸۷، مفاداً به شرح آینده به صدور رای مبادرت کرده است:

 

« در خصوص دادخواست شاکی به طرفیت خوانده مبنی بر لحاظ کردن مدرک تحصیلی فوق دیپلم بر اساس گذراندن واحدهای درسی به میزان ۷۲ واحد درسی در مقطع کارشناسی داخلی رشته علوم قضایی در پلیس قضایی سابق مشتکی‌عنه در لایحه جوابیه ثبت شده به شماره فوق اعلام کرده است، واحدهای مورد نظر شاکی در مراجع ذی‌صلاح رسمی تحت عنوان دیپلم تایید نشده است، النهایه عنایتاً به مراتب و این که شاکی مدرک معتبر قانونی مبنی بر کسب معادل فوق دیپلم یا مدرک فوق دیپلم ارائه نکرده است و یک برگ نامه پلیس قضایی سابق دایر بر تایید گذراندن واحدهای درسی مدرک تحصیلی تلقی نمی‌شود. علی‌هذا در خصوص شکایت مطروح از سوی خوانده نقض قوانین و مقررات مربوطه صورت نگرفته است و اقدامات اداره طرف شکایت در قلمرو قوانین ملحوظ است و مستنداً به مادتین ۱۳ و ۱۴ قانون دیوان عدالت اداری دادخواست یاد شده غیر موجه تشخیص و به رد آن حکم صادر و اعلام می‌دارد. به دلالت ماده ۷ قانون مذکور این رای قطعی است. بدیهی است شاکی می‌تواند بدوا از طریق مراجع ذی‌صلاح در مورد اخذ مدرک فوق دیپلم یا معادل اقدام سپس لحاظ کردن مدرک مزبور را تقاضا کند.»

 

ب. شعبه ۸ دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۸۲/ ۸/ ۳۹۳ با موضوع دادخواست شاکی خصوصی دیگر به طرفیت اداره کل کارگزینی کارکنان اداری قوه‌ قضاییه و به خواسته لحاظ کردن مدرک تحصیلی فوق دیپلم داخلی پلیس قضایی، به‌ موجب دادنامه شماره ۱۵۴۳ ۹/ ۶/ ۱۳۸۴، مفاداً به شرح آینده به صدور رای مبادرت کرده است:

 

« با عنایت به این که بر اساس گواهی شماره ۲۵۰۷۱۰۰۵‌ ۱۸/ ۹/ ۱۳۷۰ پلیس قضایی جمهوری اسلامی ایران مشارالیه معادل ۷۲ واحد درسی در مقطع کارشناسی داخلی (رشته علوم قضایی) گذرانده است و طی احکام صادر شده از سوی نیروی انتظامی و دادگستری جمهوری اسلامی ایران این دوره معادل فوق‌دیپلم ارزیابی و در احکام کارگزینی و نیز مدرک تحصیلی وی فوق‌دیپلم قید شده است و مدت متمادی حقوق و مزایای وی بر مبنای مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم پرداخت شده است و این امر، حق مکتسب شاکی است. لذا اقدام بعدی طرف شکایت نسبت به حذف مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم از حکم کارگزینی وی با تمسک به عدم پذیرش سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تنزل گروه وی از ۱۰ به ۹ وجهه قانونی ندارد. لذا در این خصوص با رد دفاعیات غیر موجه مشتکی‌عنه حکم به الزام اداره کل کارگزینی کارکنان اداری قوه‌ قضاییه نسبت به اصلاح حکم کارگزینی و درج مجدد مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم در حکم کارگزینی و اعطای گروه ۱۰ به شاکی صادر و اعلام می‌دارد. رای صادر شده ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دیوان است.

 

رای مذکور به موجب دادنامه شماره ۲۰۸۳ ۲۸/ ۱۰/ ۱۳۸۴ شعبه ۲ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری به قطعیت رسیده است.»

 

 

متن رای شماره 41 هیات عمومی دیوان عدالت اداری:

 

«با توجه به این که آموزشکده محل تحصیل شکات مورد تایید وزارت فرهنگ و آموزش عالی علوم، تحقیقات و فناوری نبوده است و در مورد مشابه دفتر آموزش و بهسازی نیروی انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور طی نامه شماره ۲۷۹۶۵/۰۴ط ۲۶/ ۵/ ۱۳۷۹ اعلام کرده است که گواهی تحصیلی مبنی بر گذراندن معادل ۷۲ واحد درسی در مقطع کارشناسی داخلی فاقد هرگونه ارزش استخدامی برای کارمندان مشمول قانون استخدام کشوری است، بنابراین دادنامه شماره ۱۷۱‌ ۲۸/ ۱/ ۱۳۸۷ شعبه ۲۳ دیوان عدالت اداری مبنی بر رد شکایت در حدی که متضمن این معنی است صحیح و موافق مقررات تشخیص می‌شود.

 

این رای به استناد بند ۲ ماده ۱۹ و ماده ۴۳ قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.»

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط